De slutsatserna kan dras efter den utvärdering av de tre första åren som genomförts och som presenterades för kommunstyrelsen på onsdagen.
-- Alla var rörande eniga om att gratisbussarna ska vara kvar. Men om det blir i nuvarande form, eller om trafiken begränsas eller blir anropsstyrd på vissa sträckningar, ska partigrupperna ta ställning till, berättar Magnus Oscarsson (kd), ordförande i trafikutskottet.
Utskottet ska träffas i mitten av februari och därefter lägga fram ett förslag till kommunstyrelsen.
2001 startade man inom kommunen ett försök med gratisbussar.
Efter en försöksperiod beslutade man fortsätta med trafiken fram till och med halvårsskiftet 2004, med möjlighet till förlängning ett plus ett år.
Ombergs Buss och Trehörnabuss har svarat för trafiken och enligt den utvärdering som nu genomförts, bland annat med direkta frågor till resenärer samt en enkätundersökning, konstateras att samtliga resenärer som använt gratisbussarna är nöjda eller mycket nöjda med trafiken under de här åren.
Gratisbussarna har för många inneburit större möjlighet att komma in till samhället, mindre isolering och att man sluppit anlita färdtjänst, vilket hade blivit dyrare för såväl den enskilde som för kommunen.
De budgeterade kostnaderna för gratistrafiken har hållits inom ramarna under de år trafiken pågått. För trafikåret 2001--2002 uppgick kostnaderna till drygt 885 000 kronor och för 2003--2004 till 943 000 kronor.
Under motsvarande period har färdtjänstkostnaderna minskat med drygt 200 000 kronor.
Den förväntade minskningen av enkelresor med färdtjänsten har dock uteblivit. Antalet resor har legat ganska konstant sedan gratisbussarna infördes. Varför, ger inte utredningen något klart svar på.
Däremot konstateras med säkerhet att gratisbussarna bidragit till att antalet resor bromsats upp.
-- Gratisbussarna fyller en viktig social funktion och är en så pass viktig service till kommuninvånarna. Det viktigaste är ändå i slutändan att folk åker med dem, säger Magnus Oscarsson.