- Vi har märkt ett ökat tryck och intresse för Ödeshög. Framför allt golfbanan är ett lokomotiv som drar hit folk, säger kommunalrådet Jan-Olof Gustafsson (c).
Fler ska upptäcka vilka fantastiska möjligheter som finns i Ödeshögs kommun, hoppas han, viss om att satsningen som nu görs på marknadsföring med all säkerhet kommer att ge resultat.
Ansvaret för utveckling och strategi har förut legat på chefsgruppen. Nu finns det alltså en särskild grupp för detta med målsättning att träffas varannan vecka.
Kommunens utvecklingsgrupp bildades strax före semestern och består av kommunalråd Jan-Olof Gustafsson (c), kommunchef Tage Dalteg, kulturchef Magnus Lundberg, bygg- och gatuchef Urban Runesson och näringslivsansvarige Stefan Ljung.
I likhet med en satsning som gjorts i kommunen Emmaboda vill Ödeshög inventera vilka hus som står tomma och försöka matcha dem med hugade bostadssökande.
Av de 60 till 80 hus som bedöms att stå tomma hoppas man att 10 till 15 ska finna nya invånare.
- På så sätt kan vi också undvika att hus står och förfaller och öka möjligheten för inflyttning. Utvecklingsgruppen vill också försöka stötta privata markägare som är beredda att satsa på att bygga villor, säger Jan-Olof Gustafsson.
En målsättning är att gå igenom alla de planer som finns i kommunen. Sammantaget handlar det om ett 20-tal, allt från översiktsplan till naturvårdsplan. De måste användas annars riskerar de att förbli hyllvärmare, menar han.