Försäkringskassan håller sommarstängt i Ödeshög

Ödeshög2005-07-28 00:00
För några år sen samlokaliserades försäkringskassan, arbetsförmedlingenoch socialkontoret i Ödes-hög. Tanken var då att jobba ihop och stöttavarandra. I stället tycker kommunalråd Jan-Olof Gustafsson (c), attservicen har försämrats.
Internetservice räcker inte

Myndigheterna har tidigare dragit ner på öppet- tiderna och beslutetom semesterstängningen gjordes helt utan några diskussioner medkommunen.

-- Det är inte alls bra, säger han.

Han anser att Ödeshögsborna har rätt till en fullgod service ochmyndigheternas argument att det finns service på internet ger han intemycket för.

-- Det finns många äldre som inte kan eller har tillgång till internet, säger han.

Jan-Olof Gustafsson och Maiken Hansson, (c) ordförande isocialnämnden, efterlyser ett utökat samarbete mellanarbetsförmedlingen, försäkringskassan, landstinget och kommunen.

-- Det finns grupper i samhället som riskerar att bollas fram ochtillbaka mellan de här instanserna. Det bör vi samverka för att kommaifrån, säger Jan-Olof Gustafsson.

Utan resultat

Det finns redan i dag sammanslutningar där samverkan diskuteras men än så länge har det inte gett något resultat.

-- Vi har gjort försök, men tyvärr har vi kört fast. De här myndigheterna är så styrda uppifrån.

Länsarbetsdirektör Annika Lyttbacka håller dock inte med om attservicen försämrats i Ödeshög. Hon hävdar att den snarare förbättratseftersom kundtjänst sedan den 29 juni har öppet mellan 8 och 22 varjedag. Det är dit hon i första hand hänvisar de som vill komma i kontaktmed en arbetsförmedlare. I annat fall får de åka till Mjölby eller, omdet är nödvändigt, skickas en handläggare till Ödeshög.

Kommunalrådets inbjudan till samverkan välkomnar hon.

-- Absolut. Det behövs ett lokalt forum och en mötes-plats så det finns det ett stort intresse för.

Missnöjda registreras

Försäkringskassan tog beslut om att stänga i samråd med arbetsförmedlingen.

--Vi måste tänka smart i semestertider och prioritera utbetalningarna, säger Maj-Britt Friberg, biträdande försäkringschef.

Även hon betonar att de flesta ärenden kan skötas via servicetelefon eller internet.

-- Jag förstår att varje ort månar om sitt, men vi måste göra det vibedömer som bäst för samtliga kunder i länet. Sedan får vi utvärderadet här och se vad resultatet blivit.

Försäkringskassan registrerar alla missnöjda kunder och Maj-BrittFriberg säger att det på andra orter där det varit semesterstängt intekommit några klagomål.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om