Föräldrarna kräver: "Sluta mörka skolproblem – agera"

"Sluta mörka problem på skolorna – incidenter kan inte döljas. Prata med oss föräldrar i stället. Var öppna med problem och agera direkt". Det kräver en grupp föräldrar av kommunledningen i Ödeshög.

Föräldrarna Stephan Redman, Mathias Hultman, Joakim Haraldsted och Emma Nordstedt vill veta var eleverna ska placeras under ombyggnaden av Fridtjuv Bergsskolan. "Och hur säkras en trygg skolmiljö som gynnar bra arbetsmiljö och goda studieresultat", undrar Emma Nordstedt.

Föräldrarna Stephan Redman, Mathias Hultman, Joakim Haraldsted och Emma Nordstedt vill veta var eleverna ska placeras under ombyggnaden av Fridtjuv Bergsskolan. "Och hur säkras en trygg skolmiljö som gynnar bra arbetsmiljö och goda studieresultat", undrar Emma Nordstedt.

Foto: Zenaida Hadzimahovic

Ödeshög2022-04-15 16:00

Vi möter flera föräldrar vars barn går i Röks skola, en landsbyskola med drygt 50 elever i årskurs F-3, i Ödeshögs kommun. Det är en blåsig och kall söndag.

Föräldrarna har samlats för att berätta om sin oro kring skolsituationen i kommunen och om sitt missnöje med kommunledningens agerande. De oroar sig för hur skolgången kommer att se ut när Röks skolas elever börjar i fyran i centralorten. Den skolan kommer att rivas och undervisningen ske i tillfälliga lokaler.

– Vi har skickat en skrivelse till berörda politiker och tjänstemän och efterlyst information om vad som väntar våra barn. Vi vet att det händer tråkiga incidenter på Fridtjuv Bergsskolan och Lysingsskolan i Ödeshög. Vi vet att vissa barn har varit tvungna att byta skola från Fridtjuv Bergsskolan efter att ha farit illa där. Därför ville vi få information om hur dessa skolor arbetar med kunskapsmål, värdegrund och trygghet, berättar föräldern Joakim Haraldsted.

Efter sin skrivelsen fick föräldrarna träffa kommunledningen. Men de svar som föräldrarna ville ha, uteblev. Det är alla föräldrar på plats eniga om. Oron finns kvar.

– Vi vill vara extra tydliga med att vi tycker att lärare på centralortens skolor gör ett fantastiskt jobb. De får arbeta hårt eftersom det saknas resurser efter flera års besparingar inom skolan. Vi fick inga konkreta svar och vi vet fortfarande inte hur ledningen och skolorna jobbar med kunskap och trygghet, säger Stephan Redman.

Föräldrarna ser både sin skrivelse och sitt engagemang som ett försök att väcka kommunledningen och få igång ett samarbete med dem och för att slippa en panikartad krishantering om ett problem uppstår. De önskar att barnen fortsätter sin skolgång i Röks skola, i tillfälliga lokaler medan Fridtjuv Bergsskolan rivs och en ny byggs. Där är markytan för liten och föräldrarna vill ha en tillfällig paviljong i Rök i stället.  

– Vi vill att kommunledningen pratar med oss föräldrar och samarbetar med oss. Vårdnadshavare är oerhört viktiga för att en skola ska fungera. Finns det en rak och bra kommunikation fungerar skolan. Och vi vet fortfarande inte vad som ska hända med årskurs fyra, säger Emma Nordstedt.

Trots sin kritik hävdar föräldrarna att de inte tänker "vi och de".

– Vi måste samarbeta, alla tjänar på det, men politikerna och tjänstemännen blundar fortfarande för det hårda psykosociala klimatet på centralortens skolor. Och för de problem som uppstår och som också kan drabba våra barn när de börjar gå i skolan där. Här i Rök har vi en bra skola som alla är nöjda med. Men alla barn har rätt till en trygg skolgång, säger Fredrika Roth.

Efter det första mötet har föräldrarna haft ytterligare ett möte med ledningen. Det andra mötet handlade om vad som ska hända med elever som börjar årskurs tre i höst eftersom Röks skola har blivit trångbodd på grund av ett ökat antal nya elever. I en tidigare artikel publicerad i Corren sade Elisabeth Fridsäll Emilsson, tillförordnad bildningschef, att ingen förälder lyfte frågan om det hårda psykosociala klimatet på Fridtjuv Bergsskolan.

– På detta möte skulle vi enbart prata om lösningen för lokalbrist på Röks skola, vilket ledningen bestämde på mötet innan. Vi önskar fortsatt dialog kring skolsituationen, vilket vi har blivit lovade, säger Stephan Redman.

Lärarnas larm om resurser

Lärarna på Lysingskolan slog larm i februari om ökande frånvaro bland elever efter att den speciella resursgruppen "Resursen" lades ned i samband med besparingar.  

"Resursen" startade under namnet "Pluto" – praktik, lektion, undervisning, teori och ordning. Fem tjänster inklusive speciallärare jobbade med elever som riskerade att hamna snett.

I juni 2021 skrev i stort sett alla lärare på Lysingskolan under en skrivelse som ville ha tillbaka Pluto.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!