Fler konsumenter söker rådgivning

Konsumentrådgivningen i Ödeshög fick 2003 ta emot 211 ärenden, vilket är något fler än året innan.

ödeshög2004-02-17 05:36

De flesta ärenden handlade om reklamationer, därefter kom frågor om lagstiftning och inför köp. Liksom i övriga landet drabbades Ödeshögsborna av internetskojarnas fakturor. Ett 30-tal ärenden, varav fyra från näringsidkare, handlade om bluffakturor från svartlistade företag.

Missnöje med elfaktura

Missnöjet med försäkringar har ökat liksom med elleverantörerna. Det senare beror till stor del på att energibolaget Svenska kraftkommissionen upphörde med sina leveranser december 2001.

Kunderna har reagerat på att Svenska kraftkommissionen har varit dåliga på att ge en ordentlig slutfaktura och att kunder hade blivit anvisade det betydligt dyrare alternativet Vattenfall istället. Vissa kunder har vägrat att betala Svenska kraftkommissionen. Inga Ödeshögsbor är dock stämda av Kraftkommissionen, såsom har skett i exempelvis Motala.

Rådgör från Motala

Dessutom har det varit missnöje med strömavbrott och spänningsfall. I vissa fall har det lett till att hushållsapparater gått sönder.

Nästan alla kontakter med konsumentrådgivaren Ingrid Jonasson har skett per telefon, vilket inte är så konstigt eftersom hon fysiskt befinner sig i Motala. Ödeshög köper nämligen tjänsten av Motala kommun sedan 1995.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!