När vi besöker Germaines hem utanför Väderstad ligger hon i soffan och vilar. Det är hennes man Patric som för hennes talan.
– Hon har blivit sämre och sämre under de här åren. Om en människa som Germaine skulle vara ensam skulle hon vara chanslös.
Patric sträcker över ett dokument han fått från Swedbank. Där står det att kunderna nu kan behöva bekräfta sin identitet oftare med ett pass eller nationell id-kort när man gör olika ärenden i internetbanken eller appen. En identitetshandling med ett så kallat NFC-chip är kravet om man till exempel vill skaffa ett nytt bank-id.
– Den här identifieringen kan ske sporadiskt och när som helst när Germaine ska logga in. Eller om hon glömmer förlänga sitt bank-id och behöver skaffa ett nytt. Men saken är den att hon har bara sitt svenska körkort och det duger inte för att identifiera sig.
Germaine är från Nederländerna och har bott i Sverige sedan 1986. Maken Patric träffade hon i Tyskland och de har varit gifta i 43 år. Hon är inte svensk medborgare, vilket är kravet för att få ett nationellt id-kort via polismyndigheten.
Ett flertal banker har precis som Swedbank infört samma typ av säkerhetssystem. Patric berättar att han sökt på bankernas hemsidor för att hitta alternativ, utan att lyckas få någon information.
– Det måste ju vara fullt logiskt att banken har fler kunder som är utländska medborgare? Man kanske råkar vara polsk eller tysk och har ett konto på banken.
Hannes Mård är pressansvarig på Swedbank. Han berättar att det är en säkerhetsskärpning bankerna gjort för att de vill öka graden av skydd för kunderna.
– Det stämmer att man inte kan skaffa ett nationellt id-kort om man är inte är svensk medborgare. Vi har infört nya rutiner vad gäller införskaffande av bank-id. Vi vet om att det kan innebära en olägenhet för vissa kunder. Samtidigt måste vi balansera det mot säkerhetsaspekten.
Patric är medveten om att banken behöver skärpa säkerheten.
– Den är viktig och behövs för att få bort alla fulingar. Men allt är inte svart eller vitt. Banken har olika kunder och man kan inte dra alla kunder över en kam.
För att få information testade Patric bankens chatbot. Den gav inte heller någon hjälp.
– Den här frågan var för komplex för chatboten. Den begrep inte vad jag ville. Istället ringde jag upp banken. Efter att ha väntat länge i kö berättade personen jag pratade med att han inte kunde hjälpa mig, men att han kan föra vidare frågan som ett klagomål.
– Som kund hamnar man i en osäker situation. Man gör människor oroliga genom att inte informera på rätt sätt och visa på alternativ. Tänk om Germaine hade levt ensam. Tröskeln för att klara av en sån här situation har blivit för hög. Det känns som om banken arbetar på att försöka avsluta alla personliga kontakter.
Alternativet som kvarstår är att åka in till banken i Mjölby.
– Man bävar för att det blir en spontankontroll när man loggar in. Vi får hoppas att hon mår så pass bra den dagen att vi kan ta oss in till banken. Vi kommer säkert kunna lösa det, men andra personer kanske inte kan klara det lika lätt. Man kanske inte har någon partner som kan hjälpa till, är gammal eller ännu sjukare än Germaine.
Hannes Mård berättar att banken jobbar på att hitta en lösning för utländska medborgare.
– Vi tittar ständigt på hur vi kan göra det enklare för våra kunder. Just nu har vi inte en funktionalitet där man kan använda ett utländskt pass på ett enkelt sätt. Men vi tittar på det. Vi har många kunder som inte är svenska medborgare och vi vill tillgodose dem på bästa sätt. När vi har en sådan lösning klar kan jag inte säga.
Han förklarar att man kan använda sitt gamla bank-id för att skaffa ett nytt. Det gäller alla kunder, även de som inte är svenska medborgare. Men även här finns det undantag.
– Framöver kommer vi begära att man verifierar sig med svenskt pass och nationellt id-kort även här. Ibland gör vi också fördjupade kontroller som har att göra med säkerheten och då räcker det inte med ett gammalt bank-id. Då krävs identitetshandling med NFC-chip.
Att hamna i den här situationen gör att man inte mår bra menar Patric.
– Det handlar om trygghet. Kontot man har på banken är existensgrundande. Det känns inte roligt när ens existens sätts inom parentes.