En tvättäkta företagare tar priset

Pontus Lindvall, årets företagare i Ödeshög.

Pontus Lindvall, årets företagare i Ödeshög.

Foto:

Ödeshög2005-12-15 00:00

Årets företagare i Ödeshög har under sin tid som vd ökat både ekonomisk omsättning och personalens antal, tänker både på miljön och på arbetsförhållanden.

Men själv vill Pontus Lindvall tona ned sin roll.

Tvätteriet i Ödeshög påminner lite om hur fabriker kan se ut i tecknade serier eller filmer.

Det bullrar och pyser. Maskiner matar ut tvätt på löpande band. Andra maskiner sträcker och viker automatiskt. Folk drar vagnar kors och tvärs. Det luktar tvättstuga.

På övervåningen vägs tvätten på ett rullband som efterhand tippar tvätten ned i en ränna som leder till den stora tvättmaskinen. Tvättmedlet doseras automatiskt efter vikten.

-- Stora tvättmaskinen har tolv fack, det går alltså att köra tolv program samtidigt. Tvätten matas fram genom alla fack med hjälp av en stor skruv, förklarar Ödeshögstvättens vd Pontus Lindvall.

För fyra år sedan tog han över tvätten efter sin far, som i sin tur köpte tvätteriet sedan det hade gått i konkurs. Pontus hade inte planerat att ta över tvätteriet, men när hans pappa blev sjuk blev det så.

Ökat kraftigt

Under dessa fyra år har företaget ökat kraftigt. Omsättningen har gått från 29 miljoner till 40. 42 anställda har blivit 59. Och det ser ut att kunna öka ännu mer.

-- Vi satt i nattmangling med en stor kund i går. Om de skriver kontrakt med oss går vi upp till dubbla skift och då kan vi behöva anställa fler.

Pontus Lindvall, vd för Ödeshögstvätten, blev av kommunen utsedd till årets företagare i Ödeshög. Men själv vill han tona ned sin egen roll.

-- Jag önskar att det hette "Årets företag" i stället. Jag har så duktiga anställda, det hänger mycket på dem.

Men mycket har ändå hänt sedan Pontus tog över tvätteriet.

Han satsar mycket på att utveckla de anställda och ge dem fler arbetsuppgifter. Mycket av datahantering sköts nu av personalen på golvet. Det finns även telefoner ute bland personalen för att kunderna ska kunna ha direkt kontakt med dem.

-- Om de ringer mig och frågar var deras tvätt har blivit av har ju jag oftast ingen aning. Av personalen på golvet kan de få svar, förklarar Pontus Lindvall samtidigt som han visar runt på tvätteriet.

Miljöprofil

Företaget håller också på att miljöprofilera sig. De återvinner numera värmevattnet och har gått över från olja till gasol för att minska utsläppen.

Enligt Pontus Lindvall är de också noga med att textilierna de köper håller bra kvalitet och produceras under bra förhållanden.

Tvätterierna äger nämligen hotellens textilier. För att klara ett hotell köper tvätteriet sju gånger hotellets behov. Sedan cirkulerar ren och smutsig tvätt till och från hotellet.

Kontrakt på tvätt skrivs på tre år. Sedan behöver lakan och handdukar bytas ut.

-- De gamla tygerna skänker vi bort. Vi samarbetar med kyrkan som skickar de till barnhem i Baltikum.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om