Hon lurades att föra över pengar – "Man skäms efteråt"

En bedragare lyckades övertyga Elisabeth Ramstrand, 66, från Ödeshög, att föra över pengar mellan sina konton. Men i sista stund fattade hon misstankar.

Det är lätt att man skäms för att man har lurats av bedragare, berättar Elisabeth Ramstrand.

Det är lätt att man skäms för att man har lurats av bedragare, berättar Elisabeth Ramstrand.

Foto: Annica Hesser

Ödeshög2022-11-21 05:00

Elisabeth Ramstrand, kyrkomusiker i Ödeshög, vill nu varna andra efter det bedrägeriförsök hon råkade ut för onsdagen 9 november. Då tog hon emot ett samtal som resulterade i att hon loggade in på sitt bankkonto med sitt bank-id, förde över en stor summa pengar och dessutom visade en bild på sitt betalkort. 

Så här i efterhand har hon svårt att förstå att hon kunde luras.

– Man skäms, men det är viktigt att våga prata om det för att förhindra att andra luras.

– Jag blev uppringd av en person vid 17.20 som påstod sig jobba på Wasa kredit. Han sade att de beviljat ett lån på 90 000 kronor i mitt namn för ett köp av en bil i Malmö. Han säger mitt namn och personnummer och jag bekräftar att det är jag men inte att jag har tagit lån. Jag blev väldigt skärrad och han lät trovärdig.

Personen sa att han skulle göra en polisanmälan och skicka en kopia på låneansökan till banken. Han erbjöd sig att koppla Elisabeth till sin bank.  När hon sa ja frågade han vilken bank hon hade. Därefter svarade en ny man som utgav sig för att jobba på banken.

– Jag var väldigt orolig och tänkte vilken tur att det här uppdagades. Han sade att han såg att vissa köp hade gjorts på hennes konto och som skulle dras klockan 18, därför var det lite bråttom. Han lät också trovärdig till en början, men efter ett tag började varningsklockorna ringa. 

Mannen sa att han förstod att hon var tveksam och rädd för bedrägeri men att han var där för att hjälpa henne så att ingen skulle komma åt pengarna.

 – Då handlade det inte om lånet längre, utan om att mitt bank-id hade blivit kapat och att man kom åt mitt konto. Han fick mig att gå in på banken och se över vad jag hade på kontot. Han fick mig till och med att göra överföringar till mitt lönekonto. Men jag började få ont i magen och då började jag ifrågasätta honom igen.

Hon fick då ett nummer som hon kunde kolla upp för att försäkra sig om att han jobbade på banken. Numret gick dock till en byggfirma. Därefter fick hon ytterligare ett nummer som den här gången gick till Danske bank i Varberg. Elisabeth insisterade på att hon ville ringa sin bank för att försäkra sig om att det inte var något bedrägeri.

– Samtidigt som jag pratade med honom så ringde jag på min jobbmobil och mannen blev mer och mer stressad. Och till slut lade han på. Efter det gick jag direkt in och spärrade både mitt bank-id och betalkort.

Vad känner du efter den här händelsen?

– Det första telefonsamtalet gjorde mig väldigt skärrad, det lät väldigt trovärdigt. Det var där han övertygade mig om att jag hade blivit utsatt för ett bedrägeri. Man skäms över att man kunde bli så lurad. Nu har jag varken kort eller bank-id och känner mig fortfarande lite stressad över det som hänt. 

Händelsen är polisanmäld och Elisabeth har även skrivit om händelsen på Facebook där inlägget väcker reaktioner och börjar få spridning.

– Jag har hört flera som har fått liknande samtal och de går på äldre människor. Jag kom undan med blotta förskräckelsen men det var verkligen på håret. Och då tycker jag ändå att jag är ganska restriktiv med telefonförsäljare. Det här känns förfärligt, jag känner mig så kränkt och knäckt över att jag gick på det här. Hade jag blivit av med pengar hade jag verkligen skämts och hade nog inte sagt något, men jag känner att jag vill varna andra, säger Elisabeth Ramstrand.

Skydda dig mot bedrägeri

Ge aldrig bort koder från bankdosan till en person som ringer eller tar kontakt via Facebook/Messenger. 

Använd aldrig BankID på uppmaning av någon annan. En bedragare kan använda det för att beställa ett BankID i ditt namn eller stjäla pengar.

När du signerar med BankID – läs alltid var du loggar in och vad du skriver under.

Om du misstänker bedrägeri – spärra alla BankID, kontakta banken och gör en polisanmälan.

Ställ in så du får en notis om någon aktiverar ett nytt BankID för ditt personnummer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!