De gillar att köra EPA - "Vissa tycker att vi är galna"

Thor, Domantas, Axel och Selma är några av alla EPA-förare i Ödeshög.

"Vi vill inte göra andra upprörda, bara spendera tid med varandra, "chilla" och spela musik", säger Domantas Aklys. Från vänster: Karl Karlsson och Domantas Aklys.

"Vi vill inte göra andra upprörda, bara spendera tid med varandra, "chilla" och spela musik", säger Domantas Aklys. Från vänster: Karl Karlsson och Domantas Aklys.

Foto: Lovisa Lindstrand

Ödeshög2020-12-02 19:00

– Det är bra med egen bil, att kunna träffa vänner utan att fråga föräldrar om skjuts, säger Thor Berggren Seehuusen.

Parkeringen vid Lysingsskolan i centrala Ödeshög är fylld med A-traktorer eller EPA som de också kallas. Allt från traditionella "Volvo-EPA" till lantbruksmaskiner från John Deere och ombyggda personbilar av märken som Nissan och Suzuki.

Thor, Domantas, Axel och Selma har fått varsin EPA under året när de fyllde 15. De gillar att den går att köra på vintern, är varm och säkrare än en moped. 

undefined
LGF-triangeln är den gemensamma nämnaren, sedan skiljer sig uttrycken åt. Fr V Axel Guldbrandsson (Volvo), Thor Berggren Seehusen (Porsche), Selma Alvarsson (Suzuki) och Domantas Aklys (Nissan).

Varför kör ni EPA?

– Det är en frihetskänsla, säger Axel Guldbrandsson.  

– Jag känner mig väldigt trygg. Det känns bra att kunna stänga om sig, säger Selma Alvarsson.

undefined
"Jag känner mig väldigt trygg i min bil. Det känns bra att kunna stänga om sig", säger Selma Alvarsson.

Thor kör en Porsche Cayenne, en nyare personbil som nu blivit enklare att bygga om till EPA då hastigheten kan begränsas elektroniskt istället för mekaniskt enligt nya regler från i år. Det öppnar för att använda modernare bilar som A-traktorer. 

undefined
"Jag har flyttat till Ödeshög från Gränna och har många kompisar där, då är det bra med egen bil", säger Thor Bergren Seehuusen som kör en Porsche.

Hela gänget tror att de ändrade reglerna kommer få fler ungdomar att välja EPA. Domantas Aklys tycker det finns en EPA för alla och Selma säger att det var fler "eparaggare" förut. 

– Till en början ville jag ha en Volvo, "en typisk EPA", men pappa tyckte inte de var tillräckligt säkra, säger Thor.

– Men det äkta är en "Volvo-EPA" inflikar Axel.

undefined
"Det äkta är en 'Volvo-EPA' ", säger Axel Guldbrandsson.

Däremot behöver man varken vara intresserad av bilar eller kunna meka, menar Thor och Domantas.

Thor har ett intresse för bilar men inte för mekandet, medan Domantas och Axel bygger på sina bilar med sina pappor.

Hur är det att åka i trafiken?

– Jag blir stressad, det känns som jag är i vägen när det blir kö bakom, säger Selma. 

undefined
"Vi vill inte göra andra upprörda, bara spendera tid med varandra, "chilla" och spela musik", säger Domantas Aklys. Från vänster: Karl Karlsson och Domantas Aklys.

Hon tar alternativa vägar för att inte vara ett hinder, medan Thor och Axel gärna visar upp sig. 

– Man är ju "king of the road" och vill visa "här kommer jag", säger Axel med glimten i ögat. 

– Det är kul att sladda och "showa" lite, säger Thor skrattandes. 

Hur tror ni andra ser på er som kör EPA?

– Vissa tycker att vi är galna, säger Domantas.

– Gör en person fel så drabbas alla, inflikar Selma.

En EPA-traktor går på högvarv på parkeringenen en bit längre bort. Den gasar, det smäller högt och den gasar igen. 

undefined
Detaljer från Domantas Aklys bil. Ett extradäck, belysning bland sladdar, "mudheart" på rutan och ett extra rep på taket.

Varför tror ni en del är skeptiska till EPA?

– Det beror på exemplet bakom oss, svarar Domantas och Thor enstämmigt och tittar på den gasande bilen. Vi är unga och gillar att testa nya saker. Det kan vara en liten procentandel i Ödeshög som gör dumma saker, men de flesta är lugna och vill bara umgås med vänner, menar Domantas. 

Ödeshögs centrum är den plats som är närmst för alla att träffas. 

– Vi åker gärna ut på kvällen då det är mindre trafik. De äldre bilarna kan låta högt vilket kan irritera de som försöker sova. Vi vill inte göra andra upprörda, bara spendera tid med varandra, "chilla" och spela musik, säger Domantas.

undefined
"Många gillar min bil och vänder sig om för att titta på den, både unga och gamla. Andra hatar den för den är lite högljud" säger Domantas Aklys.

Hur viktigt är musik?

– Viktigt! Det är ganska tråkigt att köra i 30 km/h, musiken gör det mer intressant, säger Domantas.

Selma konstaterar att ljudet är viktigt men kostsamt. 

Hur mycket pengar lägger ni på er bil?

– Det beror på hur fin bil man vill ha, en bra byggd bil blir mindre kostsam senare, menar Axel.  

Bränslet betalas ofta av föräldrarna i utbyte mot exempelvis skjuts av småsyskon eller veckopeng. 

undefined
Wunderbaum kan såväl hänga utanpå bilen som inuti.

 Är det status att ha en viss bil?

– Vi stoppar inte in någon i ett fack. Det har ingen betydelse, vissa gillar gamla bilar, en del gillar nya. Det handlar främst om möjligheten att kunna förflytta sig och umgås med vänner, säger Domantas. 

undefined
"Jag sprutade ner Karls bil med lera. Han klev ur bilen, frågade varför jag gjorde så, han tog upp en 'klutt' lera och ritade ett hjärta på min ruta 'mud-heart' ", berättar Domantas Aklys.
A-traktor - EPA

A-traktor: Ombyggt fordon med draganordning som inte är avsedd för transport. Konstruerad för 30km/h. 

EPA: Konstruerad med ett utväxlingsförhållande 10:1 för att hålla 30km/h. Namnet syftar på lågprisföretaget EPA.

LGF-skylt: Långsamtgående fordon

Nya regler 15 juli 2020: Kravet på högsta hastighet 10km/h på lägsta växel tas bort. Går att reglera hastigheten elektroniskt istället för mekaniskt. 

Besiktningskrav: 24 månader efter föregående. 

Källor:

www.transportstyrelsen.se 

www.atl.nu 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!