-- Vi vill ha en förklaring till varför de ska splittra fungerande klasser, säger Camilla Borg Carenlöv, mamma till en av sjätteklassarna.
Hon tycker att klasserna redan varit med om så mycket förändringar, först ingick de i ett försök med åldersintegrerade klasser och sen återgick de till vanliga klasser.
-- Visserligen är de vana vid att byta klasskamrater, men jag tycker att de borde få lite lugn och ro.
Men det som upprör henne mest är att rektorn på Lysingskolan, Mats Olsson, inte gått med på att hålla ett föräldramöte för att informera om förändringen innan den börjar genomföras, trots att många av föräldrarna är oroliga och undrande.
-- Jag trodde inte att de kunde säga nej till det. Man vill ju ha svar på sina frågor.
Mats Olsson förklarar att skälen till splittringen är flera.
-- Vår erfarenhet är att bäst resultat, både i kunskapsutveckling och som individer, får vi om man blandar eleverna.
Så gjordes med klassen som gick ut nian förra året och de visade mycket bra resultat. Dessutom ingår det i läroplanen att eleverna ska lära sig att visa hänsyn och respekt för varandra. Mats Olsson anser att en blandning av eleverna ökar möjligheterna att nå målen på den biten.
Han har dock förståelse för föräldrarnas oro och han medger att informationen till föräldrarna kunde ha varit bättre.
-- Jag har informerat skolrådet, föräldrarådet, nämnden och ledningsgruppen men jag har inte kommunicerat med föräldrarna direkt. Det är en miss inser jag och något jag kunde ha gjort bättre.
Skolchefen Torbjörn Lindström har beslutat att ett mindre föräldramöte, med två föräldrarepresentanter från varje klass, ska hållas den 17 mars. Ett möte för alla föräldrar hålls den 17 maj.
Louise Åsenheim Reporter
013-36 96 14
louise.åsenheim @corren.se