– Det har gått bättre än väntat, säger Karin Olsson och Ann-Charlotte Svärd med en mun.
Förutom Ann-Charlotte och Karin består ägarna av Veronica Ingesson, Hanna Grännö Johansson och Josefina Nyberg. Förskolan drivs som ekonomisk förening. Tidigare i år har en medarbetare anställts på halvtid.
De fem har intern ansvarsfördelning. Löner, bokföring och fakturor ligger på två personer, huset på en, inköp och mat på en och IT och hemsidan på en.
– Detta är sådant som vi gör på kvällstid. Den enda som har särskilt tid avsatt vid sidan om tiden med barnen är Josefina som står som verksamhetschef, uppger Karin Olsson och fortsätter:
– Det är mycket jobb, men det är roligt jobb. Vi rår oss själva, känner stor frihet och trivs ihop.
Förskolan Villekulla startades för två år sedan och drivs som en ekonomisk förening. Till kommunen lämnas diverse rapporter in kontinuerligt, som hur det systematiska kvalitetsarbetet bedrivs.
Även om staten formellt inte har tillsynen över Villekulla fick förskolan delta i Skolinspektionens föräldraenkät förra hösten. 28 av 30 föräldrar svarade på enkäten om hur förskolan fungerar på sex områden.
På betygsskalan 1-10 fick Villekulla toppbetyg av föräldrarna (9,9, 10,0, 9,7, 10,0, 9,6 och 9,8) och ligger på alla områden högre än snittet på både samtliga medverkande förskolor i undersökningen och de i Ödeshögs kommun.
Att förskolan är populär vittnar också det faktum att 43 barn står i kö. Det talar också sitt tydliga språk om att barnantalet i Ödeshög växer så att det knakar.
Barn placeras på Villekulla av kommunen. De som står i kö har angett som första alternativ att de vill komma till Villekulla.
I dag finns det 32 barn inskrivna på de två avdelningarna. Det är en överinskrivning med två barn.
– Vi vill hjälpa till när det är så mycket barn och kommunen är tacksam för det, säger Karin Olsson.
– Vi upplever att det är ett tryck även mot kommunens förskolor, fyller Ann-Charlotte Svärd i med.
Det sades när Villekulla startades att den skulle inspireras av Reggio Emilia-pedagogiken. Till viss del gäller det än, men personalen talar också om en speciell Villekulla-pedagogik som fokuserar på en föränderlig miljös betydelse för barns lärande.
Villekullas förskollärare har fått möjlighet att föreläsa om detta på högskolan i Jönköping.