Under flera år har man i förskolor runt om i länet arbetat aktivt med barnens språkinlärning. Personalen har till exempel i flera kommuner fått utbildning för att fungera som så kallade språkpiloter bland barnen.
I Ödeshög upplever förskolepersonalen nu att barnens språkkunskaper blivit sämre.
-- Under en lång period har vi haft fokus på barnens språk och vi tycker att det skett en försämring under en längre tid, kanske tio år, säger förskollärare Christina Almén.
-- Språket är torftigare, det ska gå fort och få har ro att sitta ned och föra ett samtal, fortsätter hon.
Nora, 6 år, och Greta, snart 6 år, går på avdelningen Solstrålen. De resonerar kring hur man ska göra för att göra sig förstådd.
Händer det att en fröken ibland inte förstår vad man vill?
-- Ibland, säger Nora.
-- Ibland vet man inte vad leksakerna heter, säger Greta.
-- Då berättar jag eller visar, säger Nora.
-- Ibland kommer inte jag ihåg vad det var jag skulle säga. Då går jag tillbaka till den platsen jag tänkte saken för att komma ihåg, berättar Greta.
Rekor för barnomsorgen, Evelyn Andersson, berättar att all personal sammantaget ger en bild av att barnen utvecklar ett fattigare språk.
-- Det diskuteras mycket bland personalen. Vi hade ett annat samtal för några år sedan, idag handla det mer om kommandon, säger Andersson, som tror att de stora barngrupperna i Ödeshög kan vara en del av förklaringen.
Stora barngrupper gör att man blir mer stressad och skyndar barnen mer, tycker Ingela Ivarsson som också arbetar som förskollärare. Det kolliderar med kravet på tid som är så viktigt för att hinna lyssna på barnen.
Hemmiljön är också mer stressfylld, tror Ingela och Christina, man äter på olika tider, och somnar kanske framför tv:n istället för att läsa en godnattsaga.
-- Och efter skolan är det för många dags för nästa aktivitet, fler fritidsaktiviteter tar också tid, säger Ingela.
Det finns inga undersökningar som bevisar att barnens språk är sämre idag. På andra håll i länet kan man inte säga något om en eventuell förändring i barnens förmåga att uttrycka sig, men arbetet med språkträning i till exempel Mjölby, Vadstena och Motala kommun, upplevs som positivt.