Anmälaren vände sig i somras till länsstyrelsen och påtalade brister i vård och omsorg som hon ansåg hade pågått under en längre tid. Hon hänvisade till en utredning som länsstyrelsen gjort i januari 2005. Redan då upptäcktes tydliga fel, och eftersom den vårdanställda tyckte att ingenting hade hänt gjorde hon en anmälan. Sedan dess har länsstyrelsen gjort upprepade tillsynsbesök, såväl anmälda som oanmälda.
Bland annat visade det sig att det saknades schemalagda personalmöten, och att dokumentationen av vården var bristfällig. Det fanns påtaglig osämja mellan dag- och nattpersonal. Personalen saknade förtroende för arbetsledaren, och kontakten med henne försvårades av att hon förlade sitt kontor på annan plats. Det saknades bra rutiner för hantering av de äldreboendes pengar.
De äldre upplevde att det var för få aktiviteter, för stressiga måltider, att tvätt försvann, och att det var svårt att komma i kontakt med personalen. Det senare påtalades både av de äldre och deras anhöriga. En majoritet av de anhöriga visste inte vem som var chef, och de anhöriga upplevde att det var deras ansvar att hålla reda på läkarbesök etc.
Mot bakgrund av detta ansåg länsstyrelsen att all personal på äldreboendet inte hade den kompetens som motsvarar de krav som ställs. Medan tillsynsbesöken pågick valde arbetsledaren att sluta.
Sedan dess har socialchefen på uppdrag av nämnden tagit fram en åtgärdsplan för att förbättra förhållandena på äldreboendet.
Socialchefen utsåg tills vidare en ny tillförordnad från september 2006. Personalen har deltagit i olika utbildningar om rätt bemötande, liksom Lex Sara och Lex Maria. Dessutom ska de lära sig mer om etik i vården och utbildas i dokumentation och sekretessfrågor.
Vid två anhörigträffar i november framförde de anhöriga att de hade noterat förbättringar under hösten. Informationen till de anhöriga hade förbättrats, och umgänget vid matbordet hade blivit mindre stressande sedan personalen sitter och äter bland de boende. Ett anhörigråd har inrättats för att förbättra kontakten mellan personal och anhöriga.
All personal har fått medarbetarsamtal med sina arbetsledare där den inkomna anmälan har tagits upp och diskuterats. Socialchef Bengt Andersson avslutar skrivelsen med att utlova en brukarenkät om vården och de boendes trivsel kommande år.
Corren har talat också med anmälaren som är glad över att hennes initiativ har gett effekt. Även hon tycker att förhållandena på äldreboendet har förbättrats.
Länsstyrelsen har också följt upp med ytterligare tillsyn inom andra äldreenheter i kommunen. Den utökade tillsynen har delvis gjorts på grund av missförhållandena, delvis rutimässigt, enligt Britta Melfors på länsstyrelsens sociala enhet.
Liknande allvarliga problem har inte upptäckts på de andra enheterna, förutom att det även där finns klara brister i vårddokumentationen.