Den nybildade aktionsgruppen har såväl trafiksäkerhetsmässiga som näringspolitiska argument för en upprustning av riksvägen.
- Våra medlemmar utsätts dagligen för olika trafikfaror utmed den smala och krokiga riksvägen. Trafiken bara ökar på sträckan. Det är en myt att tro att man med olika regler ska kunna hindra den tunga trafiken på vägen, säger Charles Eriksson, företrädare för LO-facken i Ödeshög i ett pressmeddelande.
- Hela vägen från Motala- Ödeshög finns en mängd företag som behöver transportera gods. Arbetsmarknadens utveckling i området är en av de tunga faktorerna för att vägen måste få en upprustning, säger aktionsgruppens företrädare.
Det var i tisdags som LO-facken i Ödeshög och Vadstena samlades tillsammans med företrädare för kommunernas arbetsgivare för att diskutera vägens framtid. En aktionsgrupp med företrädare för samtliga parter bildades. Den ska verka som en opinionsbildare mot myndigheter och politiker och arbeta för en ökad trafiksäkerhet och upprustning av vägen.
Per Sandström, utredare i Östsams infrastrukturgrupp, deltog i mötet. Han framhöll att staten idag inte har någon långsiktig planering i stora investeringar som vägar.
- Det är årsbudgetperspektivet som gäller i planeringen. Därför kan bara kortsiktiga objekt komma ifråga när det gäller vägar. Tro inte att det händer något dramatiskt fram till år 2015. Inte ens då kan vi med säkerhet veta vilka alternativ som gäller i riksvägsfrågan.
Per Sandströms råd till Ödeshögs och Vadstena kommuner är att arbeta med de små lösningarna som rondeller, förbifarter och åtgärder mot trafikfällor för att vara väl förberedda den dag pengarna finns tillgängliga.
- Vi måste bli eniga i vårt län. I tider när det är ont om pengar så är det bästa som kan hända en myndighet att det finns olika uppfattningar i en fråga. Då lägger myndigheten locket på för investeringar och stoppar ärendet, sade Per Sandström.