De som kör kommer främst från Ödeshög men också från andra orter som Vadstena och Mjölby. Corren träffar några av dem en lördag i slutet av höstsäsongen. Trots blåsigt och kyligt väder samlas medlemmarna i Ödeshögs motorklubb -- både gammal och ung.
Just denna dag är det förhållandevis få 12-åringar som kör, på plats är i alla fall Robin Bäckström och David Nyberg. De förklarar varför de gärna åker motocross.
-- Det är kul att köra moto-cross eftersom det går så fort, säger Robin.
-- Man pratar med varandra, åker och äter korv, menar David.
-- Det är manligt, fyller papporna i men tillägger att det faktiskt finns en tjej med i gänget, nämligen Hedvig Eriksson.
Pappan Hasse Bäckström har själv kört motocross, sedan har han fått sin grabb att åka. Det har Robin Bäckström gjort sedan han var sex år då han började med en fyrhjuling på 50 cc.
-- Man måste träna mycket, säger Robin.
Därför, och för att hålla igång klubben, kompletterar de med att spela fotboll och innebandy på vinterhalvåret. Reaktionsförmågan är också viktig.
Hasse Bäckström står ute vid banan, håller uppsikt och rycker ut om någon av killarna får problem.
-- Det svåraste är hopp och kurvtagning. Många tror att det här ska gå så fort men snitthastigheten får aldrig överstiga 45 kilometer i timmen.
Banan ligger känsligt till ur miljösynpunkt, likaså skjutbanan intill.
-- Jag vill verkligen ge en eloge åt grannarna som tolererar det buller som blir här, säger Hasse Bäckström.
Pappan Bjarne Karlsson har tre grabbar som kör motocross.
Blir det inte dyrt?
-- Man får dra in på allt annat, och det är inte så dyrt för de yngre. För dem får man räkna med en 8 000 till 15 000 kronor för en motocrosscykel.
Om motorn är större än 80 cc (kubikcentimeter) blir det betydligt dyrare, mellan 34 000 och 37 000 kronor kostar sådana motorcyklar.
En av de vuxna som övningskör och försvarar sporten är Magnus Glad. Det är bra motion för hela kroppen, tycker han.
-- Man får mer skador av fotboll än av motocross, säger han och syftar på risken för förslitningsskador.
Olyckor vid motocrosskörning händer sällan, menar de, men det kan bli otäckt ibland.
12-åringen David Nyberg bröt foten för några år sedan.
-- Men det var inte så farligt, fyller han kaxigt i.
Träningsåkandet delas upp i två grupper. De som har cyklar på 50 till 80 cc åker för sig, de med 125 cc och uppåt för sig.
Går cyklarna sönder får de föräldrar som kan skruva rycka in.
Årets inofficiella klubbmästerskap hölls för några veckor sedan.
Av cirka 60 medlemmar i Ödeshögs motorklubb är 10 vuxna aktiva. Fem, sex av dessa åker även Enduroklassikern som består av Stångebroslaget i Linköping, Ränneslätt i Eksjö och Gotland grand national.
Motocrossbanan lades ner ett tag men kom igång för sju, åtta år sedan och är ansluten till Svemo, Svenska motocross- och snöskoterförbundet. Banan är godkänd för träningsbruk, den är 1 245 meter lång. Många världsmästare har åkt här, namn som Hasse Hansson, hans son Peter Hansson och Sven-Erik Jönsson. Dessa förare hamnade i Ödeshög när de var fabriks- förare för Husqvarna motor- cyklar.
En bland många som drog igång klubben i början 1980-talet var en av de nuvarande medlemmarna Frank Skölds pappa Ulf Sköld.
På sistone har det lugnat ner sig, men de senaste åren har bus-åkare varit ett problem i Ödeshögs samhälle och omnejd. Till dem vill Frank Sköld hälsa:
-- De är hjärtligt välkomna att åka här med sina mopeder. Här finns det chans att åka av sig under ordnade former.