Polisen i Östergötland varnar för bedrägerier mot äldre. Det inkommer dagligen anmälningar till alla bedrägeriavdelningar runtom i Polisregion Öst, uppger polisen på sin hemsida samma dag som Elisabet Ramstrand i Ödeshög drabbades.
– Utredningsarbetet handlar till stor del om att hämta in elektronisk bevisning vilket gör att de ofta tar tid och är resurskrävande. Under tiden väntar en utsatt äldre person, som ofta mår mycket dåligt, på svar, uppger Åsa Willsund, polisens presstalesperson, i en kommentar.
Polisen vädjar till människor att sprida kunskap om bedragarnas tillvägagångssätt för att förhindra att nya brott sker.
I Elisabeths fall utgav sig en av bedragarna för att jobba på Danske bank, där hon har sina konton. Linus Fugl är bedrägeriexpert på Danske bank och berättar att hon gjorde hel rätt som direkt spärrade bank-id och kort.
– Det gör skillnad i hur lång tid som har gått. Om man ringer precis efteråt så har vi ofta möjlighet att stoppa betalningen eller se till att kunden får tillbaka pengarna. Om det dröjer ett par dagar kan det vara svårt att återfå pengarna.
Han ser hur kriminella anpassar sina metoder och att de ibland nyttjar samhällsutvecklingen som dyra elpriser och höga räntor där de kommer med lite för bra erbjudanden.
– Vi ringer aldrig upp från våra banker och ber om personlig information eller lösenord. Om man får sådana förfrågningar är vår rekommendation att lägga på luren direkt. Det är också bra att ringa upp på ett nummer som man vet går till sin bank.