Servicepunkten invigd: "Bibliotekets uppdrag"

Servicepunkten på biblioteksbussen är invigd. Syftet är att kunna ge delar av samma service som finns på ett vanligt bibliotek.

Biblioteksbusschauffören Linda Hjert Axelsson visar bussens nya servicepunkt.

Biblioteksbusschauffören Linda Hjert Axelsson visar bussens nya servicepunkt.

Foto: Agnes Ganestål

Nykyrka2020-09-17 10:00

Under den kyliga men soliga onsdagskvällen var det dags för invigningen av den nya servicepunkten på biblioteksbussen. Bussen rullade in i Nykyrka och på plats fanns bland flera andra bibliotekschef Johanna Hagelin, landsbygdsstrateg Anders Bengtson och biblioteksbusschauffören Linda Hjert Axelsson.

Vad innebär den här servicepunkten?

– Den innebär att Motalaborna, de som bor på landsbygden och även inom delar av Motala tätort som Ekön, Väster och Charlottenborg, kan ta del av den service som också finns på ett vanligt bibliotek, förklarar Hagelin.

undefined
Biblioteksbusschauffören Linda Hjert Axelsson visar bussens nya servicepunkt.

Vidare belyser Hagelin att besökare till biblioteksbussen via servicepunkten ska kunna ta del av liknande information som finns på andra servicepunkter, såsom extra kommuninformation som annars kan vara svåråtkomlig på landsbygden.

– Förutom broschyrer och informationsmaterial finns också en dator och skrivare och man kan kopiera också, berättar hon.

Varför känns det aktuellt?

– Vi känner att det är en del i bibliotekets uppdrag att ta med samhällsinformation ut till våra invånare. Vi har ett huvudbibliotek och sedan har vi filialer i Borensberg och Tjällmo, men Motala är ju väldigt mycket större och där servar biblioteksbussen. Att vi då kan få den här servicen på bussen och ta med den så det inte bara handlar om medier tycker vi är väldigt viktigt, säger Hagelin.

undefined
På biblioteksbussen i Motala kommun finns nu en ny servicepunkt, vars syfte är att kunna delge den service som finns på ett vanligt bibliotek.

Tanken är också att personalen på biblioteksbussen ska kunna vara till hjälp med digital handledning.

– Det är en del i DigidelCenters uppdrag, som är en del av Motala bibliotek, där vi jobbar med just digital delaktighet för kommunens invånare.

På DigidelCenter jobbar Alexander Tergeland. Han har varit med och arbetat med de tekniska delarna i biblioteksbussens servicepunkt.

undefined
Servicepunkten i biblioteksbussens mitt består av en stor skärm med touchfunktion, ett tangentbord och en skrivare.

– Jag fick en fråga om jag kunde hjälpa till lite med det tekniska, för det finns ju lite svårigheter med att få in en dator och utrustning i en buss som redan är ganska trång. Det var en utmaning, men som i slutändan blev väldigt bra. Förhoppningsvis kommer servicepunkten att användas nu, säger Tergeland.

Han fortsätter:

– Förutsättningarna kommer ju åtminstone finnas för dem som har svårt att ta sig in till vårt huvudbibliotek, om man behöver skriva ut en blankett eller söka information och inte har möjlighet att göra det hemma. Då kommer det ju underlätta att man kan göra det på vår biblioteksbuss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!