Inom tätbebyggt område har Motala kommun rådighet att reglera hastigheten genom lokala trafikföreskrifter. Det innebär att hastigheten vid Nykyrka skola kunde sänkas från 50 till 40, enligt Dan Bernström, verksamhetschef för gata och park.
– Däremot utanför tätbebyggt område är det länsstyrelsen som fattar beslut. Där har de satt det man kallar för bashastighet som är 70 kilometer i timmen, säger han.
Myndigheten uppger även på sin hemsida att de beslutar om lokala trafikföreskrifter för allmänna vägar utanför just tättbebyggt område där staten är väghållare, samt på enskilda vägar.
Varför har en förändring skett nu?
– Vi har sett över skyltningen i det området som ligger inom kommunens rådighet. Det innebär att det har påverkat sträckor där det tidigare varit en annan hastighet, säger Dan Bernström.
Enligt Trafikverket, som äger vägen, har det aldrig funnits några beslut om 50-skyltar i Nykyrka.
– Det stämmer. Det förekommer på Trafikverkets vägar, att det sitter uppe en skylt. Sedan finns det bakom den ingen trafikföreskrift vilket innebär att 50-skylten egentligen inte har någon betydelse.
Varför det blivit så här på vissa platser kan inte Dan Bernström svara på. Men gällande de nya skyltarna i Nykyrka säger han:
– Hade vi inte gjort någonting, då hade det inte hänt någonting förrän nya riksväg 50, norr över blir färdig.
Däremot poängterar han att det inte finns någon illvilja från kommunens sida.
– Jag tror inte att sista ordet är sagt. För det man måste komma ihåg är att det pågår diskussioner om den här sträckan genom Nykyrka.
Bernström vill inte kommentera om 70-gränsen i Nykyrka är lämplig utan säger att var och en måste ta ansvar för de förutsättningar som gäller, både som oskyddad trafikant och som bilburen.
Samtidigt, säger han, har ortsborna möjlighet att vända sig till länsstyrelsen och argumentera för en hastighetsändring.
Kan det finnas ett intresse från Motala kommuns sida att hjälpa till med en sådan ansökan?
– Det tror jag nog att det finns både från tjänstemannahåll och politiskt håll. Vi måste se över båda anslutningarna till riksväg 50 i och med att det ligger i Motala kommun och det måste finnas en samsyn kring hur den sträckan ska hanteras. Sen är jag osäker på vilka möjligheter vi har att påverka. Men just hastigheterna borde egentligen inte vara några problem.