Här ska självkörande lastbilar testas på motorvägen

Snart kommer självkörande lastbilar passera på E4 utanför Nyköping. "Det är första gången vi ger oss ut på motorväg i hög fart", säger Hans Nordin.

Det finns två bilar på Scania i Södertälje. En av dessa kommer rulla dagligen mellan Södertälje och Jönköping. Scania räknar med att testerna kommer börja under andra kvartalet i år.

Det finns två bilar på Scania i Södertälje. En av dessa kommer rulla dagligen mellan Södertälje och Jönköping. Scania räknar med att testerna kommer börja under andra kvartalet i år.

Foto: Dan Boman

Nyköping2021-02-10 10:45

– Det finns alltid en förare som kan ta över, säger Hans Nordin som ansvarar för projektet Hub2hub. 

I varje bil finns det två specialtränade personer. En testförare och en testingenjör. De kommunicerar med varandra och ser över både trafikmiljön runt bilen och tekniken.

– Scania har jobbat länge med självkörande fordon. Men nu siktar vi in oss på helt självkörande lastbilar på motorväg, säger Hans Nordin.

Transportstyrelsen har beviljat Scania att testa självkörande lastbilar på E4 mellan Södertälje och Jönköping.

– Tanken är att vi ska börja rulla i början av andra kvartalet. Vi är redan ute och kör med övningslast men nu ska vi börja köra med kommersiellt gods, säger han.

Scania har två lastbilar som är utrustade med sensorer och en server som gör beräkningarna. Det är en standardbil från Scania med dieselmotor.

undefined
Det finns två bilar på Scania i Södertälje. En av dessa kommer rulla dagligen mellan Södertälje och Jönköping. Scania räknar med att testerna kommer börja under andra kvartalet i år.

– En av bilarna kommer rulla dagligen. Men jag tror inte att någon kommer märka av det. Det är möjligt att någon lägger märke till sensorerna som sitter på bilen. Sedan sitter det två personer i förarhytten, säger han.

Det är viktigt för utvecklingen att trafiken runt omkring beter sig som vanligt. Men det finns saker idag som en förare måste hantera.

undefined
En testingenjör övervakar tekniken med hjälp av sensorer som sitter på bilen. Sedan körs bilen av en testförare som övervakar trafikmiljön.

– Till exempel vid en trafikkontroll där en polis vinkar in en bil för kontroll. Då måste föraren ta över. Det är ett system som inte är färdigutvecklat. Jag tror att vi kommer kunna köra utan kontrollförare inom fem år. Men det är ingen idag som har alla svaren, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!