Arne Seidlitz Svensson har en ekologisk växtodling sedan 1985 och firar i år 30 år som kravproducent. Under årens lopp har han för det mesta odlat grönsaker men har även provat på uppfödning av utegrisar. Men nu satsar Arne Seidlitz Svensson på ekologisk kycklingproduktion. Tillsammans med bonussonen Björn Wennberg och hans flickvän Angelica Palmgren kommer han att sköta driften och se till att kycklingarna får ett gott liv på gården.
– Det ska bli roligt att driva ett så stort projekt med ungdomarna som också brinner för detta, säger Arne Seidlitz Svensson.
Kycklingfarmen är redo att ta emot de första 4 800 nyligen kläckta kycklingarna som kommer från Skåne på söndag.
– Marknaden har blivit mogen för ekologisk kyckling. Det finns stor efterfrågan som bara ökar. Men småskaligheten är borta. Det finns nästan inga småproducenter kvar inom någon ekologisk produktion i Sverige, säger han.
Gården Tostebo är på 120 hektar och av det upptar kycklingproduktionen cirka 45 000 kvadratmeter, både i byggnaden och den yta som kycklingar ska ha för att röra på sig.
Här ska de nykläckta kycklingarna födas upp med ekologiskt spannmål och leva enligt ett nytt koncept för att efter tio veckor slaktas och hamna på marknaden.
– Vi är fyra gårdar i Östergötland som är anslutna till Reko-varumärke vars koncept innebär att uppfödaren tar extra hänsyn till kycklingarnas välmående. Våra kycklingar har stora gräsytor att vara ute på och på vintern också om vädret tillåter. Den nya sorten är mer fodersökande, säger Arne Seidlitz Svensson.
Reko AB är ett sammanhållande företag för anslutna ekologiska kycklinguppfödare. Reko tar ansvar för marknadsföring, slakt, inköp av nyckläckta kycklingar samt samordning och samarbetet uppfödarna emellan.
– Det är oerhört viktigt att våra varor finns kontinuerligt på marknaden. Därför är det bra att vår produktion samordnas med de tre övriga producenterna. Tillsammans ska vi leverera 200 000 kycklingar om året, säger han.
Byggnaden där kycklingarna ska vistas är formad så att besökare ska kunna gå runt och titta genom fönster som finns på både hög och låg höjd.
– Kunderna vill nog besöka oss för att se hur kycklingarna har det. Barn brukar vara väldigt nyfikna och därför har vi fönster anpassade till dem, säger han.
Öppet hus på Tostebogården planeras i september. Och första kycklingleveranserna från Reko kommer ut på marknaden i slutet av september.