Stilla flyter Donlau i sitt investeringsobjekt

Efter att ha öppnat sommarresan med besök på Motala Brygghus hamnade Corren i Norsholm där vi besökte Brådtoms sluss vid Göta kanal. Därifrån passar det bra att promenera till kanaldirektören som vi nästan får att tömma kanalen.

Foto:

NORSHOLM2013-08-01 10:20

Var ska en kanaldirektör bo om inte vid kanalen? Sedan 1 februari bor Anders Donlau, vd för Göta kanalbolag AB, i Björnavad utanför Norsholm där han och hustrun Marie hyr den gamla brovaktar-bostaden.
Det faktum att direktören bor där har Correns resenärer ingen aning om innan Ewa Persson i Brådtoms sluss talar om det. Mellan slussen och Björnavad är det bara tio minuters gångväg. Lämpligt för en kvällspromenad, alltså.

Tvekan
Som tur är för oss så är Donlau hemma, ja, vi har naturligtvis ringt honom först. Han sitter på trappan till det gulmålade huset och inväntar vår ankomst. Det är tyst och stilla. Kanalens vatten ligger som en brungrön spegel. Inte särskilt inbjudande, men fullt badbart.
”Jo, (säger jag till Per), han har gått med på att bada för vår skull. Det kommer att bli bra bilder och bra teve när han dyker i.”
– Ja, visst ska jag bada, säger Anders Donlau och kastar sig i vattnet från bryggan. Men han tvekar tydligen just i själva ikastningsögonblicket – ska jag hoppa eller dyka? – och så blir det platt fall, eller tidernas magplask så att kanalens vatten höjer sig väldeliga och båtfolket en kilometer bort, vid Brådtoms sluss, tror att det är slussning på gång.
Men kanaldirektören låtsas inte om malören utan vill gärna börja tala om Göta kanals förträfflighet som turistattraktion i stället.

Rofyllt
Själv hade han ringa erfarenhet av kanalfarande när han åtog sig att ta vid efter Claes-Göran Österlund våren 2008. Bakom sig hade han närmast ett jobb som vd för Stjärnägg samt några års arbete inom Correnkoncernen.
Båtintresse hade han däremot sedan tidigare och familjen har en större båt vid Södra Finnö. Här i Björnevad nöjer man sig med roddbåt. Det får inte plats mer, heller.
– Det är så rofyllt här och så fantastiskt att kunna få bo så här nära kanalen, säger Anders hustru Marie som skrattande berättar hur det kändes första gången de ställdes ”öga mot öga” med en av kanalens passagerarbåtar.
– Det var som en stor vägg framför gräsmattan. Man tänker inte på att de är så stora, men när de kommer så nära. Oj.

Mycket energi
Ett svart streck drar förbi oss i förbluffande hastighet.
Det är familjens svarta mellanpudel, Teo. Världens snabbaste hund, tror han själv, som verkar ha fått tuppjucket för han far runt som en vettvilling på gräsmattan. Lika hastigt som han försvinner kommer han tillbaka, glidbromsar in på gräset, kollar på oss om vi sett honom, och så drar han iväg på nytt i en ny tokrunda, gör en burn out och öser på för fullt i mjuk och närmast graciös stil. Man skulle kunna säga att han böljar sig fram.
– Han har mer energi än hjärna, påstår husse (dock inte så att Teo hör det).
Vi låter hunden hållas.

Storsatsning
Anders Donlau berättar om kanalbolagets senaste jättesatsning på kanalen och gör en líknelse.
– Kanalen är en scen där båtarna är skådespelare, säger han.
Och vi är förstås publiken.
– Vi har 3,5 miljoner besökare längs kanalen årligen och håller den volymen. Vi har ett starkt varumärke, en bra produkt och vill bevara vår unikitet.
Den jättestora satsningen, tillika en framtidsinvestering, har kostat 100 miljoner kronor, varav den största gjordes i vintras i Norsholm där 15 miljoner användes för att förbättra anläggningen, främst genom ett kajrenoveringsprojekt. De ålderdomliga stenkajerna höll på att rasa ned i vattnet.
– Man måste tänka på att kanalen är 200 år gammal och kräver underhåll. I övrigt är det mest smör- och brödfunktioner som har setts över, service till båtar. Göta kanal i dag har ju en modern fritidsbåtsverksamhet.
Man kan ju undra vad nästa stora arbete kan vara. Och det gör vi också. Samt frågar kanaldirektören.
– Vi kommer att investera stort i Borensberg med en jättestor magasinsbyggnad som ska bli turistnäringsanläggning med servering och allt. Förmodligen börjar vi också i Berg nästa år.
Vi avslutar vårt besök med att ge honom frågan om han önskar sig någonting för kanalens räkning.
– Att vi hade mer resurser för att kunna investera mer. Och en längre sommar.
Det önskar vi också, tackar för oss och vandrar sakta till vandrarhemmet i Brådtoms sluss.
När vi vaknar öser regnet ned. Och fortsätter i princip hela dagen. Uschaan. Blöta stiger vi ombord på buss 513 vid Ica i Norsholm, kliver av densamma vid en blöt station i Kimstad, väntar där en halvtimme på pendeltåget, tar tåget till Norrköping, tar spårvagn nr 3 från stationen upp till Söder tull där vi söker rätt på buss 45 mot Söderköping, för att där byta till buss 453.
Är kusten klar?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om