Strax utanför Norsholm har en del av den gamla dragvägen – som går parallellt med kanalen – rasat ner i kanalen. Det är en process som pågått ända sedan 1950-talet.
– Gamla kanalbanken har spolats bort. Det är ungefär 40 meter brett och nu ska vi fylla igen så det blir 14 meter brett, berättar Jonny Pettersson som är arbetsledare på NCC.
– De är intressant att arbeta med det här, tycker han, för det är en ovanlig uppgift för NCC som mest bygger hus och vägar.
Den leriga marken stabiliseras genom pålning. 3 000 pålar av färsk gran trycks ner i marken, på samma vis som man gjorde när kanalen byggdes för 200 år sedan – och gammal torv grävs bort.
– Två dagar efter att det pålats är underlaget stadigt att åka på, säger Jonny Pettersson.
Förstärkningen av marken sker med material som läggs i olika lager. Bland annat används geonät som håller jordmassorna på plats. Den nya vägen får fint grus som beläggning – och det ska planteras träd vid kanalbanken.
Göta Kanalbolags projektledare Anders Donlau berättar att 25 miljoner kronor investeras i projektet.
– Stora båtar har bottenkänning hela tiden, och det går inte heller att mötas där, säger han. Kanalen kommer också att kunna nås landvägen i det här området, vilket är viktigt ur säkerhetssynpunkt.
– Det måste gå att ta sig fram till kanalen om det händer någonting, säger Anders Donlau.
Renoveringsarbetet inleddes i oktober och avslutas inför nästa sommar.