Ett av Sveriges mest kända Youtuber-par, Doris och Cristian, driver i Norrköping sin youtubekanal Let's Feast med närmare 340 000 följare. Fansen är vana att se dem ha sönder grejer med en 20 ton-press, renovera "Blockets fulaste husvagn" och testa Ninja Warrior-hinderbana.
Men i måndags gjorde de något helt annat.
Cristians fru Doris fick idén att de skulle göra en insats för sjukvården. Till följd av coronautbrottet har det blivit krisläge på flera sjukhus som skriker efter skyddsutrustning.
– Vi kände att vi når ut till 337 000 följare och kan använda vår kanal till att göra något gott. Vi vill inspirera andra, privatpersoner eller företag, att göra skillnad runt om i Sverige, säger Cristian.
Därför satte han sig med företagets anställde Alex – eller "Farsan" som han kallas – och ringde runt till vartenda byggföretag i Norrköping i jakt på skyddsutrustning. Handsprit, munskydd eller engångshandskar. Gensvaret blev positivt. Bland annat Beijer byggmaterial, Colorama och Optimera skänkte engångshandskar.
– Alla företag ville hjälpa till, men alla hade inte så mycket i sina hyllor, säger Cristian.
Däremot lyckades de inte få tag på munskydd, handsprit eller visir. Det var helt slut. På ett byggföretag fanns ingen ansvarig på plats att fråga – där valde youtubern själv att köpa in de engångshandskar som fanns.
De kunde mot slutet av dagen åka till Vrinnevisjukhuset med omkring 2 700 engångshandskar, men också ett paket med munskydd som de hade i sin testverkstad.
– Jag har jobbat både inom vården och på lager som distribuerar sjukvårdsmaterial, så jag vet vilka handskar som används, säger "Farsan".
I inslaget kan tittarna se när Cristian och "Farsan" lämnar över tre fulla påsar med engångsutrustning till tacksam vårdpersonal på akutmottagningen.
– Alltså wow! Vilken dag ändå. De var otroligt tacksamma och sa att de är i stort behov av det här, summerar Cristian i youtubekanalen.
Men Youtube uppmuntrar inte sina innehållsskapare att göra videos om corona-viruset. Tvärtom.
– Youtube vill inte att man ska nämna viruset alls av rädsla för falsk ryktesspridning. Men vi kör ändå för att inspirera andra. För att inte bli anklagade för att tjäna pengar på det här har vi också avaktiverat annonserna, säger Cristian.
Videon "Vi stöder kampen mot corona" publicerades vid 15 på tisdagen och fick över 10 000 visningar på bara en timme.