Verkstaden skjutsade barn – med kundens bil

När Tom Möller lämnade in sin bil på verkstad användes den till personalens privata ärenden. Upptäckten gjorde han genom en kamera i bilen som filmade händelsen. "Oprofessionellt", tycker han.

När Tom Möller lämnade in sin bil på verkstad användes den till personalens privata ärenden.

När Tom Möller lämnade in sin bil på verkstad användes den till personalens privata ärenden.

Foto: Privat

Norrköpings kommun2020-01-30 16:15

Det var för omkring två månader sedan som Tom Möller lämnade in bilen på Mekonomen på Stockholmsvägen i Norrköping, då en trasig drivknut behövde bytas och handbromsen behövde justeras.

Men när han skulle hämta bilen fanns den inte inne, han fick höra att den var ute för att provköras.

– Jag förstod nästan direkt att det var någonting, eftersom jag fick vänta så länge på bilen, säger Tom Möller, som fick ge sig till tåls i 30 minuter.

Tidigare hade han låtit installera en kamera i bilen och det var när han gick igenom det inspelade materialet som han upptäckte att bilen hade använts för att hämta upp barn på förskolan, något som Aftonbladet var först med att berätta. 

– Det är väl ganska dåligt gjort. Det är ganska klumpigt, särskilt nu när det är så moderna bilar som det kan finnas övervakning i.

Under bilfärden gick det stundtals väldigt fort, vilket fick Tom att reagera.

– De kom med en ganska dålig ursäkt som var lite irriterande. De sa att de var tvungna att köra bilen snabbt och hårt för att slita in bromsar och så, men det de hade gjort med bilen var inte relaterat till det, säger han.

Kommer du att vända dig till samma verkstad igen?

– Nej, det kommer jag inte göra, säger Tom Möller.

På den aktuella Mekonomenverkstaden vill man inte svara på frågor utan hänvisar oss vidare till kedjechef Madeleine Westerling. Hon ser allvarligt på det som inträffat.

Brukar era anställda använda kunders bilar på det här sättet?

– Nej, det ska man absolut inte göra. Det finns rutiner och policys kring hur en provkörning ska utföras, säger Madeleine Westerling.

Ägandeförhållandena på Mekonomens verkstäder skiljer sig åt och verkstaden i fråga är en franchisetagare. Händelsen innebär att Mekonomen nu kommer att starta en utredning kring samarbetet med verkstaden.

– Sedan får vi vidta åtgärder efter diskussionerna vi har tillsammans, säger Madeleine Westerling och fortsätter:

– Det viktigaste är att vi agerar på vad som hänt och att vi säkerställer att det inte händer igen.

Kan man som kund känna sig trygg med att lämna bilen hos er?

– Det ska man absolut kunna göra, ja.

Hur säkerställer ni det?

– Vi har ständiga kvalitetskontroller som vi gör ute hos verkstäderna där vi säkerställer att alla rutiner som finns följs upp kontinuerligt. 

Mekonomen säger att man kommer ta ny kontakt med Tom Möller.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!