Vd:n: "Vi såg inget ljus i tunneln"

Stadium är redo att förändras för att möta framtiden. Det kan handla om att lägga ner misslyckade satsningar – eller om att skärpa miljötänket. ”Vi gör mycket rätt”, säger vd:n Karl Eklöf.

Karl Eklöf har varit vd för bolaget sedan 2015.

Karl Eklöf har varit vd för bolaget sedan 2015.

Foto: Stadium

Norrköpings kommun2020-03-04 06:00

Stadium ökade sin omsättning i fjol med nästan tio procent. Framför allt är det e-handeln som haft den största tillväxten. Men det har även gått plus i de fysiska butikerna. För Stadium Outlet var förhållandena de omvända och den största ökningen syntes i fysiska butiker.

– Jag tänker inte kommentera andra kedjor. Men visst är jag nöjd med att vi gör bra resultat i en mycket konkurrensutsatt bransch. Jag tycker att det bevisar att vi gör mycket rätt, säger Stadium Groups vd Karl Eklöf.

En farhåga som lyfts fram i samband med en alltmer växande e-handel är en omfattande, förestående, butiksdöd. Prognoser ger också farhågorna delvis rätt. I exempelvis en prognos från 2018 från Svensk Handel spås att 11 000 butiker och 49 000 jobb kan ha försvunnit fram till 2025.

Förra året gjorde banken Nordea antaganden om att tillväxten i e-handeln i Norden kommer att följa samma utveckling som i Storbritannien och drog slutsatsen att onlinehandelns andel ökar från dagens 10 procent till 30 procent om tio år.

– Det här är något vi funderar över mycket. Vi vet att e-handeln kommer öka och att den kommer kunna öka mycket inom sportkläder. Det är långt ifrån maxkapacitet i dag. Samtidigt är butiker viktiga för oss som företag. Dels för att butiken är en upplevelse och en service från oss. Men en levande cityhandel är också viktig för oss. Vi ser ju exempelvis i Norrköping att vi är den enda sportkedjan som finns kvar i centrum, säger han.

För Karl Eklöf och Stadium har också butikerna blivit en viktig väg in i bolagets e-handel. En del handlar om att se över företagets kostnader.

– Vi jobbar hela tiden med små vinstmarginaler och då handlar det om att se över butiksytorna. Samtidigt måste vi vara bra på att berätta vilket utbud vi har och att allt inte finns i butiken. Online finns förstås mycket mer än vad vi kan visa för kunderna i den fysiska butiken. Det där jobbar vi mycket med. Att hjälpa kunderna att hitta rätt bland hela vårt utbud. 

Stadium presenterade nyligen sin hållbarhetsrapport för räkenskapsåret 2018–2019. I den berättar man hur koncernen jobbar med hållbarhet på olika sätt. Hållbarhet gentemot klimatet och ett hållbart arbetsliv. 

– Vi ställer höga krav på att våra leverantörer lever upp till de uppförandekoder som vi har. Vi kontrollerar också våra leverantörer genom årliga besök och uppföljningar, dels av oss själva men också via samarbetspartners. Klarar inte fabriken att leva upp till våra krav på hållbar produktion, bryter mot våra uppförandekoder, då bryter vi samarbetet. Det har hänt flera gånger och vi kommer att fortsätta att jobba efter den principen, säger han.

Ett steg som Stadium-koncernen beslutat för att minska sitt klimatavtryck är att från och med våren 2020 inte acceptera att varor transporteras på något annat sätt än med båt eller tåg från leverantörer i Asien. Karl Eklöf berättar också att koncernen från och med mars månad planerar att öppet redovisa vilka fabriker som producerar varor för Stadium.

– Det här har vi förstås funderat över. Egentligen vill man inte släppa vilka fabriker man fått till ett välfungerande samarbete med. Det kan ha tagit flera år. Men för oss är öppenhet viktigt. Då måste vi också kunna redovisa vilka fabriker som jobbar med oss, säger han.

Han återkommer flera gånger till ordet "transparens" och varför han anser att öppenheten är viktig för att Stadium-koncernen ska stå sig stark även i framtiden.

– Det går att anta att våra kunder kommer att ställa allt högre krav på hur vi producerar våra varor. Då måste vi också våga ta beslut som vi kanske uppfattar som en förlust på kort sikt. Ett exempel: Redan 2001 tog vi beslutet att vi skulle bli en pälsfri kedja. Det gick att se att jackor utan päls inte alls var lika snygga som jackor med päls. Men i dag är det inget vi ångrar. Vi har skapat ett förtroende skulle jag säga. Ett förtroende som säger att det här varumärket står för något som man vill förknippas med.

Under senare år är Stadiums satsning i Tyskland något som en del skulle kalla för ett misstag. Två av tre butiker har stängt.

– Då och då tar man dåliga beslut och det kommer säkert inte bli det sista dåliga beslutet som vi tar. Känslomässigt är det ledsamt att vi avvecklar i Tyskland. Jag var där ofta och vi jobbade hårt för att få lönsamhet. Men vi nådde inte alls våra lönsamhetsmål och verksamheten blödde. Det var idiotförluster och vi såg inget ljus i tunneln. Då var vi tvungna att avsluta, säger Karl Eklöf.

Under hösten 2019 öppnades två Stadium Outlet-butiker i Norge och där finns ett fokus nu för Karl Eklöf. Men det pågår samtidigt flera andra projekt i företaget som han menar ska skapa ett ännu starkare varumärke.

– Ibland är man för tidigt ute och får kanske ändra strategi. Så kan det vara. Men vi tänker hela tiden på hur vi kan utvecklas som företag. Man måste lyssna på kunderna och orka att ställa om. Något som vi jobbar mycket med nu och hoppas kunna lansera innan sommaren är dels en second hand-satsning med inriktning mot sport och sportmode. Vi ska lansera en tjänst där man kan sälja sina gamla sportsaker. Vi jobbar också med något som vi kallar Stadium Rental. Att du ska kunna hyra i stället för att köpa. Vi har ännu inte riktigt bestämt vad som ska kunna hyras. Båda satsningarna handlar om att stärka det cirkulära tänkandet, säger han.

Förutom dessa satsningar sker förstås annan utveckling i bolaget under året. Närmast är öppningen av ett nytt onlinelager i Norrköping.

– Det håller på och testas nu med Postnord. När det är i full drift kommer 70 000 olika produkter vara tillgängliga för våra kunder. Det är en satsning på 150 miljoner kronor, säger han.

Karl Eklöf har varit vd i Stadium sedan 2015. Han säger att jobbet är som roligast när han är ute i butikerna och träffar dem som är närmast kunderna.

– Det är bra att vara på plats ute i verksamheten för att bättre förstå vad som händer. Kontakten är bra, säger han.

Törs medarbetarna klaga om det finns några problem?

– Det tror och hoppas jag. Jag vill att kritik ska komma fram om den finns, säger han.

Under det gångna verksamhetsåret genomfördes en omorganisation där bland annat marknadsavdelningen och avdelningen för försäljning på servicekontoret i Norrköping slogs samman till en kommersiell avdelning med säte i Solna i Stockholmsområdet. 

Är ni ett Norrköpingsföretag fortfarande?

– Ja, absolut!

Karl Eklöf

Ålder: 45 år.

Familj: Fru Linn och tre barn.

Bor: I Norrköping.

Bakgrund: Började i företaget som plakatbärare vid 14 års ålder. Har varit butikschef, landschef för Danmark, försäljningschef och vice vd. Vd sedan 2015.

Styrelsearbete: Sitter i ett flertal bolagsstyrelser, varav många inom Stadium Group.

Kuriosa: Bolaget Stadium skrev nyligen ett tioårsavtal med basketlaget Dolphins om arenanamnet Stadium Arena i Norrköping. I sommar firar Stadium Sports Camp 25 år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!