Ostlänken genom stan fortfarande pausad

Under tisdagen kom besked om att Ostlänken snart ska börja byggas. Men trots det pågår inget arbete just nu med sträckan genom Norrköping.

Axel Werner, projektledare vid Trafikverket, inväntar besked om hur arbetet med Ostlänken genom centrala Norrköping ska fortskrida.

Axel Werner, projektledare vid Trafikverket, inväntar besked om hur arbetet med Ostlänken genom centrala Norrköping ska fortskrida.

Foto: Annika Flood

Norrköpings kommun2020-01-23 06:00

Byggstart för delen av Ostlänken mellan Järna och Norrköping ska ske om tre år, någonstans längs sträckan kommer man att ta det första spadtaget. I vilken ordning järnvägen och de nya stationshusen i Nyköping och Norrköping ska byggas är inte klart, annat än att man sagt att man kommer att börja norrifrån. Just nu pågår planarbete för de olika delsträckorna.

– Det är separata processer att dels driva igenom hur man ska planlägga Ostlänken och dels att ta fram en entreprenad- och anläggningsstrategi om hur man sen ska bygga ut, säger Axel Werner som är projektledare på Trafikverket för den del av Ostlänken som går genom Norrköping.

– Stationshuset i Nyköping har kommit längst i planläggningsprocessen, tillägger han.

Strax innan jul var det samråd för sträckan från Stavsjö till Loddby. Synpunkterna från samrådet sammanställs nu och om ungefär ett år räknar Trafikverket med att man har ett förslag att ställa ut för granskning.

För sträckan från Loddby in till centrala Norrköping pågår just nu inget arbete.

– Den sträckan pausades i somras och vi har under hösten arbetat med kostnadsoptimerande utredningar. Vi inväntar besked om hur vi ska gå vidare. Det finns två scenarion som jag ser det. Det ena är att vi fortsätter projekteringen enligt befintliga projekteringsförutsättningar genom Norrköping. Det andra är att vi får besked om att vi måste göra en ny kostnadsoptimerande utredning, säger Axel Werner.

Vad är problemet med sträckan in till Norrköping?

– Den är väldigt dyr per meter. Det är därför som vi tagit fram en kostnadsoptimerande utredning, för att försöka få ner kostnaden men sen har vi ju fasta förutsättningar att ta hänsyn till. Vi har kunnat spara en del pengar på sträckan men inte tillräckligt, så just nu väntar vi på besked om hur vi ska gå vidare.

Ostlänken ska, när den är helt utbyggd, gå mellan Järna och Linköping. Tisdagens besked om att man påbörjar bygget till Norrköping och avvaktar med sträckan mellan Norrköping och Linköping, påverkar inte planläggningsarbetet för sträckan Klinga-Bäckeby Där fortgår arbetet fortfarande enligt tidtabell.

– Vi är tillräckligt säkra på linjeföringen för Klinga-Bäckeby, därför jobbar vi vidare med planläggningsarbetet även söderut, ut ur Norrköping. Men vi bygger ju inte södra sträckan innan vi har förutsättningarna för sträckan genom Norrköping färdig först, säger Axel Werner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!