Vi har tidigare berättat om hur en rad fel med upphandlingar och inköp av konsulttjänster begåtts på kommunens digitaliseringsavdelning. Avdelningens underskott beräknas bli 35 miljoner kronor. En anledning till det är det tvådelade projektet "Den smarta staden" som initierades i våras. Del två har nu sagts upp med motiveringen att kommunen varken har råd eller behov av tjänsten, men fakturan på 7,4 miljoner har man redan fått.
Den första delen i projektet är genomförd och betald. Det var under mars–juni som företrädare från Microsoft, som flugits in från flera länder, kom till Norrköping. Under flera veckor arrangerades dagar där kommunanställda på ledningsnivå deltog i workshops. Syftet var att undersöka kommunens behov av digitala lösningar och det utmynnade i rapporten: "Our book of dreams – The first steps in our digitalization journey with Microsoft” ("Vår drömbok – Första stegen på vår digitaliseringsresa med Microsoft"). Kostnaden var 7,6 miljoner.
Vi har pratat med flera deltagare inom alltifrån vård- och omsorg till museerna. De tycker att sammankomsterna var intressanta, men ingen av dem kan ge något konkret exempel på vad satsningen lett till.
– Vi diskuterade vår digitalisering av anställningsprocessen, men det hade vi redan dragit igång, säger Stina Fogel, chef för kommunens rekryteringsenhet.
– Vi brukar ofta arbeta i den här formen, med workshops, men jag har inte varit med om tidigare att vi har haft ett företag på det sättet.
En annan deltagare var Anna-Pia Viklund, enhetschef inom vård- och omsorg. Hon säger att det var intressant att få veta om digitala lösningar inom vården och att det ledde till fler idéer om krav inför upphandling.
– Det går kanske inte att säga något konkret vad man får ut av något sånt här, men det finns ett värde i att få den här typen av input, menar hon.
– Men om det var värt kostnaden är inte upp till mig att bedöma.
Ola Hjärtström deltog från Norrköpings Hamn och vill understryka att de inte har några åtaganden eller samarbeten med Microsoft:
– Träffarna bekräftade vår strategi och plan för vår verksamhet, snarare än att det kom ny information. Inriktningen var att definiera tydliga processer och förbättringsmöjligheter med digitalisering, inte att utveckla helt nya lösningar.
Ansvarig för undersökningen var den förre digitaliseringsdirektören som inte längre arbetar kvar inom Norrköpings kommun. Per Bäckström är nu tillförordnad digitaliseringsdirektör.
Vad har undersökningen lett till?
– Verksamheterna har fått olika uppslag på utvecklingsmöjligheter, men det är ingenting som jag ser kommer bli något av i dag.
Microsoft har fått tillgång till personalens behov och önskemål – det kan verka mer som en marknadsundersökning?
– Mycket möjligt. Men jag vet faktiskt inte eftersom jag inte var delaktig.
Hur digitaliseringsavdelningens underskott ska minskas beror delvis på om de behöver betala fakturan för den andra projektetdelen – som kommunen bestridit, enligt Per Bäckström.
– Vi för diskussioner med leverantörerna. Förhoppningen är att vi inte ska behöva betala 7,4 miljoner, säger han, men kan inte svara på möjligheterna att slippa betala.
Vi har varit i kontakt med Microsoft som inte vill kommentera utan hänvisar till Norrköpings kommun.