Här är nya beskedet om jätteprojektet

Tisdagens nya besked om Ostlänken tas emot med optimism i Norrköping. "Självklart väldigt positivt", säger Lars Stjernkvist, kommunstyrelsens ordförande. Vi sänder live från Norrköpings kommuns presskonferens här ovan klockan 11.00.

Tisdagens nya besked om Ostlänken tas emot med optimism i Norrköping.

Tisdagens nya besked om Ostlänken tas emot med optimism i Norrköping.

Foto: Magnus Andersson, Jeppe Gustafsson

Norrköpings kommun2020-01-21 09:38

Järna–Norrköping. Där har du den förstaetappen som Trafikverket planerar att börja bygga i projektet Ostlänken.

– Den sträckan överensstämmer mer med budget än vad det gör i nästa etapp från Norrköping till Linköping. Vi ser också att det finns stor fördel i kapacitet sträckan Järna till Norrköping, så nu kan vi starta och då gör vi det där vi kommit längst och känner oss tryggast, säger Einar Schuch, regional direktör för Trafikverket Öst.

Beskedet kom på tisdagsmorgonen, sedan en konstnadsutredning av det planerade järnvägsbygget genomförts. Utredningen genomfördes efter att Trafikverket menat att kostnaderna för projektet måste minskas. Under hösten 2019 förklarade Trafikverket att notan för bygget som man har finansiering för – 54 miljarder – riskerade att dra iväg med tio miljarder kronor. Genom utredningen har man därför letat efter möjliga poster där pengar kan sparas.

Resultatet av utredningen visar, enligt Trafikverket, att några större besparingar inte kan göras utan att det får konsekvenser för järnvägens funktion. Utredningen visar att vissa delar av bygget "sticker iväg kostnadsmässigt". Det handlar främst om delarna söder om Norrköping. Därför meddelar Trafikverket nu att projektet kommer att delas upp i etapper och den norra delen blir den som kommer att påbörjas först. Sträckan söder om stan – mellan Norrköping och Linköping – kallas därmed för etapp två.

– Vi planerar att bygga etappvis och börja med den norra delen av Ostlänken, mellan Järna och Norrköping. Det är där vi kommit längst och det gör att vi kan ta järnvägen i bruk i takt med att etapperna blir klara, säger Einar Schuch i ett pressmeddelande på Trafikverkets hemsida.

Beskedet landade bra i Norrköping.

– Att Trafikverket fastslår att Ostlänken inte kommer att skjutas på framtiden, utan ska byggas längs befintlig planerad sträckning och i etapper där första delen utgörs av Järna–Norrköping, är självklart väldigt positivt för Norrköping, säger Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande till kommunens hemsida.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!