Under ett fiktivt flicknamn chattade de med läraren som nappade direkt med mycket grova sexuella kommentarer. Vi har tagit del av materialet som omfattar 60 skärmdumpar och två ljudfiler.
Läraren arbetade på ett högstadium i Norrköping, och har utöver sitt arbete under många år också hanterat barn och ungdomar i fritidsaktiviteter. Under åren har elever och föräldrar klagat till skolans ledning om hur läraren betett sig. Både under skoltid men också på fritiden och i sociala medier. Enligt elever och föräldrar har det avfärdats som struntprat och illvilliga rykten.
Det fick några före detta elever i 17-årsåldern att tröttna. I september riggade de upp ett Instagramkonto med ett flicknamn. Tanken var att en gång för alla få läraren på kroken. Läraren nappade och chattade med den fiktiva användaren, som han trodde var en flicka. Vi har tagit del av lärarens chattkommentarer som är mycket grovt sexuella och av dominant natur.
Han skriver bland annat: ”Jag vill ha min egen kåta tonårsslyna för mig själv”, ”Du förtjänar att bli gruppknullad av flera”. Och innehåll av grövre karaktär. Läraren försöker även stämma träff med ”flickan” för att ses på stan eller i hans bil.
Efter två veckors chattande med läraren anser ungdomarna att de har nog med material, stänger ner kontot, lägger ut en skärmdump på sociala medier och informerar att han nu ska polisanmälas. Därefter lämnar en av eleverna över materialet till polisen med avsikt att göra en anmälan.
– Vi hade inget bevis att läraren var så här grov. Folk hade historier. I stället för att ta någon på axeln och säga ”ursäkta” när det var trångt, så klämde han tjejerna på rumpan, berättar en 17-åring.
Skärmdumpen och delar av materialet blev viralt genom sociala medier och tidigare elever från den aktuella skolan började kontakta varandra för att dela med sig av sina erfarenheter av läraren. 17-åringen samlade in berättelserna som i huvudsak kom från flickor och han frågade om han fick lov att ta med deras kommentarer i en vittneslista till polisen.
– Totalt är det runt 15 tjejer som hört av sig just nu, men vittneslistan fylls på hela tiden.
Flera elever kommenterade lärarens olämpliga beteende och handlingar mot dem under skoltid, men även utanför skolan. Enligt dem gjorde läraren vänförfrågningar på många av sina elevers sociala mediekonton för att sedan chatta privat med eleverna.
När 17-åringen ville lämna över materialet och göra en polisanmälan togs den inte emot med hänvisning till att han inte kunde uppge lärarens personnummer. Polisen förklarade också att det är skolans rektors uppgift att polisanmäla läraren.
– Det känns orimligt för en sådan här sak, tycker jag. Efter ett par dagar ringde jag 114 14 och då tog de emot anmälan, berättar han.
Därefter sökte 17-åringen upp rektorn på sin gamla högstadieskola för att lämna över det insamlade materialet:
– Rektorn pratade mycket om att det kunde vara fejk och att det är skillnad mellan olagligt och olämpligt. Det var ju också många som berättade att de hade berättat om händelserna för sina lärare, men de fick till svar att det är så här läraren skämtar. Jag var ganska tydlig mot rektorn att jag var upprörd. När rektorn sen fick hela materialet till sig och lyssnade på ljudfilerna… ja, han kände väl igen rösten på läraren, förklarar 17-åringen.