Chefen: Då kan spaden sättas i jorden

Trafikverkets besked om byggstart för Ostlänken innebär att sträckningen mellan Järna och Norrköping är spikad.

Einar Schuch, regionchef Trafikverket Öst, hoppas på ett första spadtag om tre år.

Einar Schuch, regionchef Trafikverket Öst, hoppas på ett första spadtag om tre år.

Foto: Trafikverket

Norrköpings kommun2020-01-21 19:00

Om tre år ska det första spadtaget för den nya järnvägen tas. Det är Einar Schuchs förhoppning. Han är regional direktör hos Trafikverket Öst och säger att första spadtaget ska tas någonstans mellan Järna och Norrköping. 

– Det är en lång sträcka. Var vi börjar beror på upphandlingar och vilka entreprenörer som finns att tillgå. 

Tisdagens besked innebär att Ostlänken ska byggas i två etapper, från Järna till Norrköping och från Norrköping till Linköping.

– Vi behöver mera järnväg. Vill vi ha effektivitet och framdrift i det här, då måste vi starta ganska så snart. Det gör vi där vi kommit längst och är tryggast i att utföra det, säger Einar Schuch.

Projektet har blivit tio miljarder dyrare än tänkt och just nu räcker pengarna i budgeten fram till Norrköping.

– Vi har budget in i Norrköping. Efter det har vi stora utmaningar inne i Norrköping och Linköping. Där är det oerhört komplext att bygga och svårt att i tidigt skede bedöma alla kostnader. Men vi kommer att fortsätta med sträckan mellan Norrköping och Linköping och se vad som kommer att gå att göra.

Norrköping är i sig indelad i tre etapper i projektet. Den första sträcker sig från Stavsjö till Loddby, den andra från Loddby, genom själva Norrköping till Klinga och så den tredje mellan Klinga och Bäckeby.

Ska det i de första etappen byggas till Loddby eller den nya stationen?

– Det vet vi inte riktigt än. Vi har inte slagit fast någon punkt. Här blir Norrköpings kommun en viktig samtalspartner, säger Einar Schuch.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!