Det hävdar Sofia Malander, vd för Östgötatrafiken och Göran Gunnarsson (C), ordförande i Trafik- och samhällsplaneringsnämnden som är starkt kritiska till Trafikverkets beslut om ändringar i tidtabellerna.
– Finessen vi har byggt upp är regelbundenheten med så täta omgångar att du kan åka till stationen och inte bry dig om tiden för att du vet att inom en kvart så kommer det ett tåg, säger Göran Gunnarsson.
Det är det nu stopp för. Den 9 december ändras tidtabellerna så att pendeltågen inte längre kommer att gå varje kvart under rusningstid utan vid mer ojämna klockslag. Det får till följd att avgångarna kan variera med mellan fem och 25 minuters mellanrum.
Orsaken till förändringen i tidtabellen är de stora störningarna i tågtrafiken i Stockholmsområdet liksom i Skåne, störningar som påverkar fjärrtågstrafiken kraftigt. Den nya tidtabellen ger fjärrtågen möjlighet att köra ifatt förlorade minuter och därmed minska förseningarna. Men då måste det vara långt till nästa tåg på rälsen så att fjärrtågen kan hålla jämn och hög hastighet, enligt Malanders och Gunnarssons förklaring. Östergötland är den första regionen på sträckan som drabbas.
– Den värsta effekten tror jag blir fler bilar på vägen, det måste vi undvika. Vi är redan ett tungt trafikerat län, vi behöver inte ett dugg mer bilar på vägarna, säger Göran Gunnarsson.
Han ser ett allmänt problem i att fjärrtågen prioriteras framför den regionala tågtrafiken.
– Jag har lite svårt att se varför, om du åker från Malmö till Stockholm och får fem - tio minuter extra restid, vad gör det? I flera sammanhang har vi begärt att få en ändring på planeringshorisonten, vi skulle kunna ha en planering som sträcker sig fem år framåt i tiden men nu måste vi söka på nytt varje år och vi vet inte om vi ska få behålla vår konstruktion med tider. Vi vill ha en så långsiktig trygghet som möjligt, säger Göran Gunnarsson och påpekar att det även kan bli problem med tågflödena.
När tågen går med ojämna mellanrum så kan det behövas fler tågset, och då springer kostnaden iväg.
– Vi pratar om hundra miljoner kronor för ett tågset. Vi vill ha ett så idealiskt omlopp som möjligt för att det inte ska ske. Vi vill upplysa resenärerna om att vi är tämligen oskyldiga till det här. Det är andra som har ställt till det för oss, säger Göran Gunnarsson.
Vi har sökt Trafikverket för en kommentar, men där hade man ingen möjlighet att svara på frågor under tisdagen.