Bilen är resultatet av ett projekt som närmare 48 studenter, de flesta ingenjörer, men även ekonomer, matematiker och till och med en biolog på Linköpings Universitet gemensamt knåpat på sedan i september då de egna ritningarna för bilen ritades upp. Nu är det dags för den sista inplanerade provkörningen inför den stora tävlingen Formula Student i England om två veckor. Och även om studenterna som är på plats idag är säkra på sin skapelse skämtas det lite om vad som kan gå fel och vad som känns osäkert just idag.
– Jag vinner en hundring om det inte går bra, säger Max Johansson, gruppchef för el och alla runtomkring skrattar.
Tävlingen som omfattar nästan 500 lag internationellt, varav cirka 160 ställer upp i England om två veckor går ut på att universitetslag tävlar med varsin bil som inte bara ska prestera på banan men också vara ekonomiskt genomförbar, alltså kuna massproduceras och vara miljövänlig. En bil kan alltså vinna inte bara genom att komma först utan även genom att vara praktisk eller miljövänlig. Liu Formula Students bil hoppas studenterna ska kunna profilera som en bra bil för de som enkelt vill börja köra formelbilar.
– Tävlingen är som ett affärsfall, man ska kunna gå från ritning till färdig produktion, säger chefsingenjör Casper Christiansen.
Bilen är inte en del av utbildningen utan är något som studenterna gör på sin fritid, om än med sponsring från bland annat universitetet. Men det finns prestige i tävlingen och flera svenska universitet ställer upp och Liu-laget som är relativt nya bland de andra hoppas att de ska slå sin förra placering på plats 33 av 160 från förra året.
Maxhastigheten på bilen är något strax över 100 kilometer i timmen men snittar på cirka 80 kilometer och den som kör bör kunna köra med lite känsla.
– Man behöver lite teknisk sympati och lyssna på vad bilen säger till en medan man kör, säger en av förarna Emil Eklund
Efter första provvarvet visar det sig att ljuddämparen blivit lös och den första oron över vad det här kan innebära inför tävlingen i England om två veckor ersätts snabbt av en mängd förslag på lösningar. Har man kommit så här långt är det ingen som vill falla på mållinjen.
– Jag har satsat en hundring på att vi klarar det, säger Casper Christiansen.