Under några dagar i augusti reste 22 av de 23 fast anställda vid Louis De Geer konsert och kongress till Frankrike för att besöka Disneyland och champagnedistriktet.
Resan – inklusive boende på hotell, de flesta måltiderna och inträde till Disneyland – betalades av det helt kommunägda bolaget som i år väntas gå med en förlust på omkring två och en halv miljon kronor.
De redovisade kostnaderna för studieresan landade på drygt 260 000 kronor eller omkring 12 000 kronor per person.
Det kan jämföras med åren 2016 och 2017 då Louis De Geer lade sammanlagt 37 000 kronor på kompetensutveckling av all personal.
Kommunens riktlinjer för syftet och nyttan med studieresor är tydliga. Det ska alltid finnas ett direkt samband med kommunens verksamhet.
Enligt Louis De Geers styrelseordförande Eric Stuart (S), fanns det två syften. Det ena var att besöka "någon som var oerhört duktig på att ta hand om kunden", det andra var att få ihop teamet, laget som jobbar på Louis De Geer.
Skulle man kunna uppnå syftet på ett sätt som inte kostar skattebetalarna lika mycket?
– Det kan man säkert. I det här fallet var det ett bra sätt att en gång göra en resa tillsammans där man fick lära känna varandra ordentligt, säger Eric Stuart.
Vilken nytta har samtliga 22 personer från ett kommunalt bolag i Norrköping av tre dagar i champagnedistriktet?
– Vi har en stor champagnebar som är till nytta för konsert- och kongressbesökare, vi serverar alkohol, där är kopplingen, säger Eric Stuart.
Det fanns ännu en anledning till studieresan – att uppmuntra personalen. Förra året lyckades medarbetarna, med dåvarande vd:n Magnus Nilsson i spetsen, vända åratal av förluster till en vinst på 2,7 miljoner kronor.
– Kommunen har i alla år fått skjuta till pengar. Förra året var mig veterligen den första gången vi skickade in pengar till kommunkoncernen, säger Jörgen Rundgren (M), vice ordförande i Louis De Geer.
Styrelsen var mycket nöjd och när Magnus Nilsson föreslog en studieresa för samtliga 23 fast anställda så sa styrelsen ja.
– Vi (styrelsen, red:s anm) var eniga om att vi ville uppmuntra personalen med en sådan studieresa när man nu gjort ett så väldigt bra resultat, säger Jörgen Rundgren.
Han tycker att femdagarsresan till Disneyland och champagnedistriktet förenade nytta med nöje.
– Det var så mycket pengar vi lade att vi förväntade oss att de skulle lära sig något under en sådan här tripp. Det skulle också vara en stimulans efter det att de har gjort en extraordinärt bra insats.
Eric Stuart vill inte alls kalla resan – med en dag på Disneyland, besök i vingård och champagneprovning följda av middagar där både vin och öl serverades – för en belöningsresa.
– Nej, det handlade om att bygga team och titta på företag som är väldigt duktiga på att hantera sina kunder. Att vi gjorde ett väldigt bra resultat underlättade naturligtvis beslutet.
Med på resan fanns samtliga yrkeskategorier, från chefen till kockarna, vaktmästaren och teknikerna. Tidigt på morgonen på lördagen den 18 augusti flög de från Linköping till Paris och tog in på hotellet vid Disneyland. Resten av dagen hade de, enligt programmet, för sig själva.
– Att vi åkte på lördag morgon var för att det skulle passa med flyget. Vi ville vara säkra på att vara i tid när Disney öppnade på söndag morgon, berättar Liselotte Andersson, tillförordnad vd.
På lördagskvällen åt gruppen gemensam middag. Då liksom vid ett par av de följande gemensamma middagarna bjöd arbetsgivaren på både vin och öl till maten.
– En öl eller ett glas vin, den som ville ha mer fick betala själv, säger Liselotte Andersson.
Reglerna för när det kan bjudas på alkohol vid intern representation inom kommunen är mycket restriktiva. I normalfallet betalar inte arbetsgivaren alls.
Det var Liselotte Andersson som tog beslutet om undantaget.
– Det var ett väldigt speciellt tillfälle. Vi var borta tillsammans och gjorde de här upplevelserna tillsammans.
Resans andra dag tillbringades i Disneyland. Där var ingen tid avtalad med någon ansvarig som kunde ge en samlad bild av idé och affärsupplägg för kundkontakter och tematisering. Det som var syftet med resan.
– Det var fortfarande högsäsong och de hade inte möjlighet att göra en guidning för oss.
Hur gjorde ni då för att ta del av deras arbetssätt?
– Vi delade upp oss och tittade på olika saker utifrån vad vi själva jobbar med. Vi pratade "face to face" med personalen inne i parken, på restaurangen, med värdar, säkerhetsfolk och så.
– De är mästare på service och bemötande, vilket är ett väldigt viktigt jobb för oss. Vi tittade på koncepten, logistikhanteringen och hur man arrangerar köer.
Ett problem för Louis De Geer är just logistiken vid konsertpauser då det krävs att kunna servera mat och dryck till många besökare på mycket kort tid.
Besöket i Paris gav en konkret idé som gästerna i Norrköping snart ska upptäcka.
– Vi har monterat TV-skärmar där olika menyer ska visas. Istället för att säga "jag vill ha kaffe och kaka" kan du säga "jag tar meny 3", förklarar Liselotte Andersson.
Precis som på McDonald´s?
– Som också är fantastiskt duktiga på logistik. Den som kommer till McDonald´s har bråttom och så är det för oss också i en konsertpaus.
De tre följande dagarna besöktes champagnedistriktet Épernay 14 mil öster om Paris. Hela gruppen besökte tre av Louis De Geers leverantörer, champagnehuset Pommery i Reims, Beaumont de Crayères och Vincent d'Astrée. De fick följa processen från vingården till provsmakning av färdig champagne.
– Pommery var särskilt intressant eftersom de har en väldigt omfattande kongressverksamhet, man kan hantera ungefär samma storlek på sällskap som vi kan, säger Liselotte Andersson.
Gruppen deltog gratis i champagneprovning, besök i vingården och guidning i de berömda kalkstenskällarna. Det senare får vanliga besökare betala entré för, men här kom gruppen som representanter för kunden Louis De Geer konsert och kongress och möttes av leverantörernas exportmanagers.
– Ett sådant besök går inte att sätta pris på. Det är ju som när vi visar upp våra lokaler här, säger Liselotte Andersson.
Var det rätt att åka på resan med tanke på att ni väntas gå med förlust i år igen?
– Jag tycker att det var rätt att göra resan. Det har varit mycket värdefullt både för teamet och för inspiration. Vi jobbar med konferenser, event, mat och dryck. För många är det förknippat med nöje men för oss är det arbete.