På kvällen den 30 maj kom larmet om att en bilist hade tappat en soffa från en släpkärra på E4, vid avfarten till Fyrby. En TMA-bil kallades dit som skydd då bilisten skulle få bort soffdelar från vägen. TMA-föraren gav bilisten spännband så att han kunde fästa sin last ordentligt. Polisen kom också till platsen, för att ge bilisten en bot för att han inte hade surrat sin last.
Klockan 19.34 var poliserna klara och lämnade platsen.
Bara fyra minuter senare kom larmet om kraschen till SOS Alarm. Totalt var tre fordon inblandade – en lastbil, personbilen och TMA-bilen.
– Vi hörde själva smällen. Det kom ett moln med grus över vår bil, sa ett av vittnena i polisförhör.
Vittnet och hans sambo ringde omedelbart SOS och vände sin bil för att hjälpa de drabbade. Men de kände ingen puls när de kontrollerade en person i varselväst.
TMA-föraren, en kvinna i 40-årsåldern, avled redan på plats av sina skador. Bilisten fick kraftiga blödningar och flera frakturer – bland annat en skallfraktur och en hjärnskada. Den polska lastbilschauffören var fastklämd och fick klippas loss. Han drabbades av en blodutgjutning i bukväggen och sårskador.
En anställd på Svevia, som anlitat TMA-förarens firma, har i förhör intygat att den avlidna kvinnan var "säkerheten själv".
– Hon skulle aldrig stanna med sin bil om hon inte var säker. Hon var rutinerad.
Lastbilschauffören åtalas nu för grov vårdslöshet i trafik, grovt vållande till kvinnans död och grovt vållande till kroppsskada.
Enligt åklagaren har chauffören varit grovt oaktsam och medvetet tagit risker då han inte anpassat hastigheten till vad trafiksäkerheten krävt och inte heller bytt körfil eller gjort något annat för att undvika en trafikolycka. Färddatorn visade att hastigheten var 89 kilometer/h vid kraschen.
Men chauffören förnekar brott. I förhör har han tagit upp att något var galet, att han fick felmeddelanden och inte såg någon varningstriangel.
– Signalerna stressade mig. Jag var helt upptagen med dessa, sa han i ett förhör som hölls på Vrinnevisjukhuset i mitten av juni.
Men en expert på Scania ger en annan bild i utredningen efter att ha läst av data från lastbilen. Han har förklarat att fordonet stängts av på ett sätt som tände felkoder, men att de inte ska ha påverkat fordonets körbarhet två timmar senare.
Föraren har i förhör fått frågan varför hastigheten pendlade mellan 59 till 103 kilometer/h, vilket färdskrivaren visat. Hans förklaring är att den automatiska inbromsningen inte fungerade som den skulle, men att han bromsade manuellt med foten och att hastigheten anpassades efter andra fordon.
Lastbilens så kallade dashcam har spelat in färden och visar hur föraren kör ut i vägrenen och på den andra körbanan flera gånger.
– Färden är ganska monoton, det blir lite sådär, har föraren sagt.
Polisen har också frågat om de olika mediciner som hittades i fordonet – och om någon av dessa gjorde föraren dåsig. Men det menar föraren att han inte blev. I förarhytten fanns också tomater och bröd, men föraren har sagt att han inte satt och åt, utan bara brukade äta under pauser.
Vid en undersökning av lastbilen hittades inga brister som kan ha orsakat olyckan. De skador som fanns bedömdes med största sannolikhet har orsakats av olyckan och under bärgningen, menar de tekniker som genomförde undersökningen.