– När jag tidigare har sagt att det är ett misslyckande, blir det än mer tydligt med det här, säger Olle Vikmång efter att ha läst de anhörigas och före detta personalens berättelser.
– Det är alldeles uppenbart att vi brustit i vårt mest basala åtagande: att ge en god och trygg omsorg. Jag kan inte annat än beklaga och är tacksam över att man agerat och anmält.
Han påpekar att även om larmen inte ledde till några förbättringar för den enskilda är de viktiga i det stora hela:
– Den här typen av anmälningar lämnas inte utan åtgärd.
Hur hade du känt om det varit till exempel din mamma eller pappa som haft det såhär?
– Det är klart att jag skulle bli otroligt ledsen, frustrerad och förbannad om jag kände att min anhöriga inte fick det stöd man har rätt till. Jag vet av egen erfarenhet hur sårbar och utlämnad man blir när en nära anhörig drabbas av sjukdom eller får behov av samhällets stöd.
Hur ska man kunna känna sig trygg med att ni kommer agera om ni får veta att det inte fungerar i hemtjänsten?
– Det går inte att friskriva sig från att det kommer uppstå fel i en så pass stor och omfattande verksamhet – det är ju människor vi arbetar med. Men det som inträffat på Generalsgatan, att det är så systematiskt och omfattande, är inte ett generellt problem i hemtjänsten i Norrköping.
Liksom både verksamhetschefen och vård- och omsorgsdirektören understryker Olle Vikmång att omfattande åtgärder vidtogs på enheten. De gav dock inte önskvärda resultat.
Vad gjorde ni för fel?
– Om man ska få genomslag för åtgärder krävs både en fungerande ledning och en personalgrupp som är mottaglig. Här har det både varit en omsättning i ledarskap och problem i personalgruppen.
Men som arbetsgivare, vilka slutsatser drar du av att det inte fungerar i en personalgrupp? Är det individerna det är fel på eller något i organisationen?
– Varje enskilt fall kan vara unikt. Det handlar om ledning och organisation, men även om medarbetare och individer. Ytterst har vi i ledningen ett ansvar och vi har uppenbart misslyckats i det här arbetet – de åtgärder vi inför ska ju göra verksamheten bättre. Den granskning som varit av Generalsgatan nu har vi tagit vidare.
Han konstaterar att det behövs bättre rutiner för att se till att de åtgärder som sätts in faktiskt har effekt – och drar även paralleller till det en före detta personal uttryckt:
– Den här personen hade ju varit inne en kortare tid. Det är ofta så att den här typen av omfattande brister upptäcks när någon kommer in utifrån. Då ska vi agera direkt!
Eftersom det i dagsläget inte finns något krav på vårdutbildning för att arbeta i hemtjänsten, ska kommunen även satsa på att vidareutbilda den personal som saknar utbildning, säger han. Om detta även kommer gälla vikarier är dock osäkert.
Ni riskerade en miljon kronor i vite för bristerna – då beslutar ni att lägga ni ner enheten två veckor innan tidsfristen går ut. Det kan lätt tolkas som ett samband här?
– Nej. Det grundades helt och hållet på problemen i verksamheten och inte på vitet. Vi omsätter totalt 2,5 miljarder i vård- och omsorg – det är ett större problem för oss att stänga en hemtjänstenhet med allt vad det innebär än att täcka kostnaden för en miljon i vite.
Men hade det inte sett ganska illa ut?
– Jag skulle säga att det ser minst lika illa ut att konstatera att en hemtjänstenhet håller så låg kvalitet att vi måste stänga den.