Morgonen är på väg att övergå i förmiddag och den måttliga vinden från sydväst lockar båtfolket. Hög tid att lämna natthamnens trygghet och bege sig ut till sjöss igen. Båt efter båt lägger ut. Timmen innan lunch är uppbrottets tid i 600 gästhamnar utmed den svenska kusten.
Arkösund är inget undantag.
– Dags att sätta kurs hemåt igen. Vi har en vecka på oss innan jobbet börjar och det är ingen brådska. Vi ska fortsätta att njuta.
Björn Lindelöf och hans familj från Nynäshamn har varit nere i Byxelkrok på norra Öland och vänt i sommar. Nu är de på väg norrut igen i sin segelbåt och har tillbringat natten i Arkösunds gästhamn. "Jättetrevligt", säger Björn Lindelöf medan han lossar förtöjningarna.
– Speciellt uppskattade vi att bli mottagna redan en bit ut till sjöss och sedan guidade till en plats vid bryggan. En service som blir allt vanligare i gästhamnarna. Det var samma sak i Byxelkrok.
Trycket har varit hårt på gästhamnen i Arkösund i sommar. Om än under en begränsad tid. Årets säsong ser ut att bli kortare än vanligt.
– Ifjol hade vi runt 3 500 gästnätter. Det ut att bli en liknande siffra i sommar. Med en stor skillnad. Ifjol var högsäsongen utspridd under fyra-fem veckor. Nu har det varit väldigt intensivt under lite drygt tre veckor men lugnare i övrigt. Det har varit tre väldigt roliga veckor men för hela Arkösunds del, hotellet, restaurangerna och affären, är det förstås bättre om säsongen vore lite längre, säger Anton Dahllöf som driver Arkösunds gästhamn.
Nu börjar säsongen mattas av. Flera båtägare vi pratar med säger att de är på väg hem efter några veckor till sjöss. Alla är ense om att det har varit en fin sommar för båtfolket. Mycket sol och bra vindar.
När tidningen "Praktiskt båtägande" testade gästhamnar i sitt försommarnummer lyftes möjligheten att bli mött och guidad av en hamnvärd i följebåt som ett av de viktigaste kriterierna för en bra gästhamn.
– Gästen får ett gott första intryck av gästhamnen och som hamnvärd köper man sig samtidigt lite tid. Vi har ett antal båtburna sommarjobbare som tar emot båtarna. Visar dem på en plats och hur de förtöjer i våra fasta ankare, säger Anton Dahllöf.
– Vi har förstått att det är en uppskattad service men på en gästhamn är det ändå fyra traditionella krav som fortfarande sticker ut. El, vatten, dusch och toalett. Plockar man bort något av dem spelar det nästan ingen roll vad man kan erbjuda istället. Samtidigt märker vi att den moderne båtägaren vill leja bort alltmer av skötseln av sin båt.
Gästhamnen i Arkösund kan ta runt 110 gästande båtar samtidigt. Storleken avgör hur många och gästerna betalar för längden på sin båt. Längre båt betyder i regel högre vikt och större slitage på bryggorna. Flera av de större båtarna vid bryggorna vid vårt besök har tysk eller dansk flagg och signalerar att de utländska gästerna är tillbaka efter att ha varit i princip borta förra sommaren.
– I sommar har vi haft 10–15 procent utländska gäster. Mot runt 20 ett normalår. Förra sommaren hade vi möjligen en tysk båt. Och en dansk, säger Anton Dahllöf.
Anna och Mikael Hellström från Lidingö har inte lika långt hem när de kastar loss med sin motorbåt.
– Utö i Stockholms skärgård blir nästa natthamn. Frågan är om vi ska gå inomskärs eller utomskärs. Vi får se. Vindarna avgör, säger de.
De lämnar Arkösund med horisonten i sikte. En fin dag till sjöss stundar.