Vad är syftet med din medverkan på mässan? Ska du kränga så många varor som möjligt, bygga varumärke eller samla kontaktuppgifter? Om du inte vet det, har du inte på mässan att göra. Om du är klar över svaret, ha gärna något som bjuder in besökaren. Exempelvis en enkät eller en tävling med anknytning till din produkt.
Utgå från hur du själv vill bli bemött. Kom ihåg att mässbesökare sällan tycker att monterrepresantanter är för påstridiga eller borde hålla igen.
Ett ögonkast och ett hej som visar att du har sett besökaren är ett grundkrav. Du kan behöva utmana dig själv en smula och gå utanför din bekvämlighetszon, men för den skull inte gå till överdrift. Att slänga sig om halsen på människor hör dit.
På en mässa kan man gå ett steg längre än i en butik. Fråga gärna besökaren om de sett något intressant på mässan. Fråga vad de gör där och vad de är ute efter. På så sätt kan du bli behjälplig till andra utställare.
Var dig själv!
Utgå från din egen personlighetsform, ha fingertoppskänsla och lär dig upptäcka när kollegan blir en bättre samtalspartner än du själv.
Lägg bort mobilen och göm dig inte bakom ett ståbord, det skapar distans. Det kan kännas obekvämt att stå helt ”avklädd”, men det ser bra mycket mer inbjudande ut. Tänk på ditt kroppsspråk.
Mässor innebär inte bara affärer utan också trevliga samtal med kolleger, bekanta och kanske familjemedlemmar. Avsluta dock dessa samtal i rätt tid så de inte tar bort en massa tid.
Här gäller regeln att hellre välja bort än välja till. Less is more i en monter. Rollups är ett fördärv. Oftast sitter loggan längst ned och syns därför inte. Loggor ska sitta högt.
Strunta i godiset (såvida du inte säljer just godis). Det är också ett sätt att gömma sig.
Slösa heller inte pengar på karameller med logga på. Den som har blodsockerfall tar vad som helst och struntar i vad det står på papperet. Satsa istället på små fina chokladaskar eller dylikt som ges till dem som till exempel fyller i er enkät.
Klädsel. Bara mässingen på mässan är en dålig idé. Var hel, ren och uppträd i de kläder ditt företag har till vardags.
Arrangera gärna en aktivitet i montern som anknyter till företagets affärsidé.
Mäklarföretag: Varför inte ett litet demonstrationshörn där man visar hur styling av ett försäljningsobjekt kan gå till.
Städfirma: Pynta montern med hinkar och moppar. Ha en tävling om bäst putsade fönsterruta. Vinsten kan vara en fönsterskrapa med företagets logga på.
Begravningsbyrå: Provligg en kista. Varför inte? Jag hade definitivt nappat, men kanske är det här bara för den verkligt modige . . .