I april i år berättade NT om Stefan och Cizzie Kemle vars företagstelefoni övertagits från Telia till Phonera, mot företagarnas tillåtelse. Det skulle komma att dröja nio veckor innan telefonväxeln var tillbaka i bruk igen.
I samband med återtagandet av telefonväxeln till Telia ställde Stefan Kemle ett skadeståndskrav på Phonera. Månader senare har man nu enats om en förlikning.
– Jag förklarade hur vi har påverkats av att inte ha en fungerande växel, och jag upplevde att Phonera förstod vår situation. Men det krävdes att jag pratade några gånger med deras jurist, och skickade ett riktigt argt mejl för att vi skulle komma överens om ett belopp. De trodde nog att det skulle rinna ut i sanden om de förhalade och inte svarade, säger Stefan Kemle.
Han krävde urpsrungligen 60 000 kronor i ersättning. Nu har man nått en förlikning där Gripband kommer att ersättas med 40 000 kronor för de problem man haft med telefonin.
Stefan Kemle nöjer sig dock inte med det här.
– Jag sätter just nu ihop en skrivelse till regeringen där jag ber dem ändra på den här lagen som ger företagen rätt att använda telefoninspelningar som grund för bindande avtal. Regeringen måste ändra på det här så att det även krävs skriftlig bekräftelse på avtalet innan det blir giltigt, säger Kemle.
Efter NT:s rapportering om Gripbands telefonbekymmer har paret Kemle blivit kontaktade av flera personer som har liknande upplevelser.
– Jag har bland annat hjälpt en herre som blivit pådyvlad ett telefonabonnemang utan att vara medveten om det. Där upptäckte vi att han hade ångerrätt. Det är inte klokt att bolagen får göra så här.