Det gick inte riktigt som det var tänkt. Testflygningen, som är en del i ett stort europeiskt samarbete där sex platser i Europa valts ut för olika demonstrationer av drönarteknikens framtida möjligheter, blev ett antiklimax. Förutom aktiviteter i Belgien, Tyskland/Storbritanniens, Italien, Spanien och Frankrike är Norrköping och Östergötland en av platserna.
På torsdagen skulle det äntligen ske efter två års förberedelser. Vi har tidigare berättat om planerna på en framtida hub för drönare och elflyg på Norrköpings flygplats och 170 inbjudna gäster, från stora delar av Europa, fanns på plats.
Till en början verkade också allt gå som planerat. Via livesändning kunde de 170 gästerna till stort jubel följa take off i anslutning till Malmen i Linköping där drönaren med en last på 10 kilo lyfte planenligt. Gästerna begav sig mot den väntade champagnen i avgångshallen på Norrköpings flygplats för att bevittna landningen. Då kom beskedet – det blir ingen landning. Drönaren vände tillbaka trots att den kommit mer än halvvägs.
– Den tappade 4G-mottagning och kommunikationen. Efter 15 sekunder utan mottagning så inleds nödlandningsproceduren så även om den får tillbaka mottagningen, vilket den fick, så landar den automatiskt. Säkerhetssystemen i drönaren kickar i gång och den landade kontrollerat på en åker, säger Gustav Borgefalk, medgrundare till företaget Katla Aero som byggt drönaren.
– Å ena sidan är vi såklart besvikna att den inte tog sig hela vägen fram, å andra sidan så fungerade den som den skulle i den situationen. Det är viktigt att säkerhetsfunktionerna fungerar och det gjorde de i det här fallet, säger han.
Exakt varför drönaren tappade kommunikationen ska nu analyseras.
Bakom den svenska delen av satsningen står LFV (tidigare Luftfartsverket), Linköpings universitet och företaget Independent Business Group (IBG) och de inblandade gjorde sitt bästa för att dölja sin besvikelse.
– Det är klart, rent medialt och för dem som kommit är det, jag skulle inte säga trist men kanske bara halvkul, att det blev som det blev. De har ändå fått uppleva en lång sträcka då den flög utom synhåll och utan pilot och en säkerhetsdemonstration som vi är väldigt glada för i projektet, säger Jepser Low, vd för A2M som ingår i IBG-gruppen som är initiativtagare till hela den svenska satsningen.
Att avslutningen blev lite snöplig, då drönaren transporterades i en minibuss och lastades av på plattan vid Norrköpings flygplats för en kort demonstrationsflygning, kommer inte att påverka framtiden för drönare. Det är Jesper Low övertygad om. Det kommer att bli en ny flygning.
– Definitivt och du behöver inte vänta länge. Det är inte bara vi som tycker det. Företag i hela världen som investerat i drönare, tillverkning och transporter står och väntar på att kunna flyga sina grejer grönt och klimatsmart. Nu behöver det planeras luftrum och tillstånd, säger Jesper Low.
Att drönare kommer att vara en viktig del av framtidens transportsystem på ett eller annat sätt redovisades på många olika sätt under det seminarium som pågick under torsdagen och som fortsätter under fredagen. Att det i dag saknas ett regelverk är en av bromsklossarna, men det kommer att ändras, enligt Billy Josefsson, programansvarig på LFV för den svenska satsningen.
– Till nyår kommer ett nytt regelverk att vara på plats.