Byggstarten för Ostlänkens passage genom Norrköping är beräknad att ske först 2027, men planeringen för att ta emot den nya stambanan har som bekant pågått i många år. Just nu pågår ett arbete som ska ligga till grund för både järnvägsplan och detaljplaner. Enligt projektledaren Josef Erixon växlar man nu upp arbetet vid samhällsbyggnadskontoret.
– Vi har påbörjat planarbetet och målet är att detaljplanerna kan gå ut på samråd år 2024. Parallellt jobbar vi med Trafikverket. Det känns spännande, nu börjar det ju bli mer konkret. Vi börjar nu kunna se hur det blir när Norrköpingsborna möter järnvägen. Det här blir ett nav i stadsutvecklingen med ett stort flöde av människor, säger han.
En viktig del är den nya centralstationen, som tillsammans med spåren kommer att ligga cirka 100 meter norrut jämfört med nuvarande Resecentrum. Nya stationen anses vara "profilerande för staden" – vilket innebär att kommunen inte lämnar något åt slumpen när det gäller själva utformningen av byggnaden.
– Vi vill ha in rätt kompetens då det här är en komplex uppgift att lösa. En centralstation måste ju fylla många funktioner.
Just nu förbereds för en öppen arkitekttävling där det vinnande konceptet avgör hur Norrköpings nya centralstation ska se ut.
– Vi har hela tiden pratat om att anordna en arkitekttävling när vi är redo. Tajmingen måste vara rätt och nu känner vi att vi är där.
Lyckade stationsbyggnader kan onekligen väcka wowkänslor – och arkitektfirmor slåss ofta om att få ta sig an det hedrande uppdraget som en tågstation innebär. Norrköpings kommun tror på ett stort intresse för att vara med i tävlingen, även utanför Sveriges gränser.
– Det är inte så vanligt att det byggs nya tågstationer i Sverige, så internationella arkitektfirmor lär vilja vara med. Där finns en stor kompetens.
Kommunen har även en dialog med det statliga fastighetsbolaget Jernhusen när det gäller utformningen av den nya centralstationen.
– De har stora erfarenheter till den här typen av arkitekttävlingar och att hitta bra lösningar på där järnvägen möter staden. Jernhusen är med att utveckla centralstationen i Stockholm, och det finns stora likheter mellan projekten, säger Josef Erixon och syftar på Centralstaden.
Det är inte bara centralstationen som avgörs i en tävling, utan även kvarteren som ligger närmast byggnaden.
– Detaljplanen hjälper oss med att ge exakta avgränsningar. Vi vet ännu inte vilken volym som krävs. Men tanken är att man enkelt ska kunna nå centralstationen från alla håll, det blir som ett kryss, säger Josef Erixon.
Arkitekttävlingen kommer att utlysas runt årsskiftet. När vinnaren är utsedd kommer kommunen att samarbeta med Trafikverket, Region Östergötland samt Jernhusen kring själva stationsutformningen. Projekteringen anpassas efter det vinnande konceptet.
Det var i december 2020 som kommunfullmäktige fattade beslut om att spåren och stationsbyggnaden ska ligga i upphöjt läge. Vid kommunfullmäktige i juni i år skrevs det historiska avtalet mellan Norrköpings kommun och Trafikverket gällande medfinansieringen av Ostlänkens passage genom centrala Norrköping. Slutnotan för kommunens del landar på cirka 2,7 miljarder kronor.
Ostlänken byggs för höghastighetstrafik i 250 kilometer i timmen, viket innebär att restiden Norrköping-Stockholm kan kortas ner till 45-50 minuter.