"Fantastisk etablering och vi har tur som har fått den"

Ett avtal mellan privata företag på privat mark, men inte i anslutning till flygplatsen. Det avslöjar kommunalrådet Reidar Svedahl (L) om etableringen av den nya flygbränslefabriken. "En gammal kompis till mig i företaget ringde och undrade om vi hade nån plats i Norrköping", säger han.

"En game changer för flygindustrin", säger Reidar Svedahl (L) om planerna på en anläggning av flygbränsletillverkning i Norrköpings kommun.

"En game changer för flygindustrin", säger Reidar Svedahl (L) om planerna på en anläggning av flygbränsletillverkning i Norrköpings kommun.

Foto: Joakim Blomqvist

Norrköping2023-11-01 08:44

När nyheten om företaget Swedish Biofuels AB och etableringen av industriell tillverkning av vad som beskrivs som "hållbara flygbränslen" läckte ut under tisdagseftermiddagen var förvirringen stor.

Var skulle pressträffen ske och vem skulle hålla i den och vilka skulle vara med? Det landade till slut i två pressträffar, enligt besked på tisdagseftermiddagen. En med bland annat kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) och bolagets representanter klockan 11 under onsdagen och en med Företagarna i Norrköping, bolaget och Reidar Svedahl klockan 13.30 på flygplatsen.

Vad var det som hände egentligen och varför blev det så rörigt?

– Det kan man fråga sig, men jag väljer att inte kommentera det.

– Men jag är glad att vi får till en etablering. Det är en fantastisk etablering och vi har tur som har fått den, säger Reidar Svedahl.

undefined
Det var många turer om vem som skulle presentera vad när nyheten om industriell tillverkning av vad som beskrivs som "hållbara flygbränslen" läckte ut under tisdagseftermiddagen.
undefined
"Det är ett privat företag som gör ett avtal med ett annat privat företag på mark som också är privatägd", säger Reidar Svedahl (L) om Swedish Biofuels planer i Norrköping.

Under onsdagsförmiddagen ska en avsiktsförklaring presenteras. Vad innebär den?

– Egentligen är det ett avtal som inte berör kommunen särskilt mycket i och med att det är ett privat företag som gör ett avtal med ett annat privat företag på mark som också är privatägd, säger Reidar Svedahl.

– Swedish Biofuels kommer göra ett avtal med ett nybildat bolag där Swedish Biofuels, tillsammans med några andra stora internationella företag och markägaren också kommer gå in.

Vem är markägaren?

– Det vill jag inte säga just nu.

Så anläggningen ska inte ligga på kommunal mark överhuvudtaget?

– Nej.

Kommer den ligga i anslutning till flygplatsen?

– Nej, den kommer inte ligga i anslutning till flygplatsen i och med att det är inte det behov de har.

Etableringen har överhuvudtaget ganska lite med Norrköpings flygplats att göra förutom att en av onsdagens båda pressträffar hålls där. Flygbränslet som ska tillverkas är inte i första hand avsett för flygplatsen i Norrköping.

– Det här är något som kommer gynna flygindustrin generellt, och när det gäller produkten skulle jag gissa att kanske en promille kommer gå till Norrköpings flygplats. Men det är en rolig nyhet för flygplatsen och det ger hyfsat många arbetstillfällen i Norrköping också, säger Reidar Svedahl.

Hur stor kommer anläggningen bli?

– Jag vill inte gå in på det utan det är nåt som företaget får berätta själva. Det är roligt att vi blir först i världen och att den här anläggningen kommer först till Norrköping. Det satt lite långt inne.

undefined
"Nu blir flyget snällast i klassen och flyget blir det mest miljövänliga man kan använda", hävdar Reidar Svedahl (L).

Reidar Svedahl är mycket entusiastisk över Swedish Biofuels och deras planer, och beskriver det som en lång och tuff process där personliga kontakter spelade en stor roll.

– De var på gång att etablera sig i Stockholm, men en som är involverad i bolaget är en gammal kompis till mig. Han ringde och undrade om vi hade nån plats i Norrköping.

– Det här är en fullständig game changer för flygvärlden. Jag är ju en gammal flygperson och har hört allt om flygskam och utsläppen som stort hinder för flygbranschen. Nu blir flyget snällast i klassen och flyget blir det mest miljövänliga man kan använda. Att Norrköping kan bidra till det är jätteroligt.

Swedish Biofuels beskriver sig som uppfinnare och företaget bakom Alcohol to Jet-tekniken för produktion av hållbara flygbränslen, där alkoholblandningar från skogsrester används i processen. Tekniken har, enligt företagets hemsida, utvecklats i Sverige och patenterades 2004.

Reidar Svedahl är glad över planerna på en flygbränslefabrik i Norrköping.
Reidar Svedahl är glad över planerna på en flygbränslefabrik i Norrköping.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!