Åkeriföretag i konkurs – ett 40-tal anställda berörs

Grundaren av Ingelsta Thermofrakt AB, Göran Svensson, lämnade in en konkursansökan i veckan. "Jag lägger av. Det är inget bra sätt att bli av med företaget på men jag kommer inte starta något nytt", säger vd:n.

Ägaren Göran Svensson får sätta sig bakom ratten igen. "Det var en lättnad när beslutet togs och jag skickade in konkursansökan", säger 62-åringen som startat företaget.

Ägaren Göran Svensson får sätta sig bakom ratten igen. "Det var en lättnad när beslutet togs och jag skickade in konkursansökan", säger 62-åringen som startat företaget.

Foto: Ulf Stråhle

Norrköping2022-09-25 18:39
undefined
Det är en stor fordonsflotta som konkursförvaltaren får hantera. "Fokus är att det ska bli så bra som möjligt för de anställda", säger Marcus Hallsten på Advokatfirman Glimstedt.

Det har varit några tunga år ekonomiskt för Ingelsta Thermofrakt AB, som specialiserat sig på kyltransporter för livsmedelsbranschen.

Grundaren Göran Svensson berättar om några tunga ekonomiska år för företaget.

– Konkurrensen kan jag inte säga är hård. Det är mer konkurrensen med personal som är ett problem. Det är väldigt dåligt med chaufförer. Positivt är kanske att ingen av personalen har börjat trissa löner för det finns inga marginaler att göra det på. Generellt har branschen för dåligt med intäkter som gör att det inte går att hålla marginaler, berättar Göran Svensson.

undefined
Tidigare ägaren och vd framför bilarna som stått stilla sedan i onsdags. "Jag vet inte ens om jag får vara här", säger Göran Svensson.

Det är ett stort åkeri med ett 40-tal anställda, som har ett ganska fåtal uppdragsgivare. Det är inte så mycket de höjda drivmedelspriserna som fällt avgörandet. Droppen som gjorde att bolaget tvingades skicka in konkursansökan var när uppdragsgivaren bantade körningarna.

– Jag har tjatat om att få upp priserna men inte fått det, eftersom vi haft dålig lönsamhet. Det har glappat lite för mycket en tid. Sedan började de ta bort körningar för oss. Förra veckan meddelade de att de skulle ta bort fyra körningar för oss. Det berörde elva anställda. Då hade jag inget annat val än att skicka in konkursansökan när det kom med så kort varsel, säger Göran Svensson.

Den sista tiden har han suttit mer bakom ratten än på kontoret. Nu kommer 62-åringen fortsätta som anställd chaufför.

– Jag lägger av. Det är inget bra sätt att bli av med företaget på men jag kommer inte starta något nytt, säger Göran Svensson.

Finns det någon uppsida med konkursen är det att behovet av förare gjort att många redan har ny arbetsgivare.

– Inte hälften av chaufförerna, men näst intill, har redan nya jobb. Det här kanske gör att tillgången blir bättre, säger Göran Svensson.

Marcus Hallsten, konkursförvaltare på Advokatfirman Glimstedt, har precis fått pappren och stoppat verksamheten.

– Förutsättningarna för att fortsätta åka fanns inte. Som i många andra kapitaltunga branscher finns det lån på tillgångarna. Då förfogar man inte fritt över saker och ting. Fokus är att det ska bli så bra som möjligt för de anställda. Sedan ska vi samla in all den information vi behöver för att reda ut den hårda delen av bolaget. Så långt har vi inte kommit ännu, säger advokat Marcus Hallsten.

Karta: Ingelsta Thermofrakt
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!