Han vägrar att betala för sig på bussen och spårvagnen

Norrköpingsbon Stefan är en medveten fuskåkare på buss och spårvagn. "Antingen får man se till att alla betalar när de går på, eller så får allt skattefinansieras", säger han om sitt resonemang. "Osolidariskt", konstaterar Östgötatrafiken.

Resenären Stefan har åkt dit utan biljett, men han menar att det ändå blir billgare att betala tilläggsavgifter än att köpa en gilitg biljett.

Resenären Stefan har åkt dit utan biljett, men han menar att det ändå blir billgare att betala tilläggsavgifter än att köpa en gilitg biljett.

Foto: Eva Jensen

Norrköping2024-10-03 17:15

Nyheten i korthet

  • En man i Norrköping, som vi kan kalla Stefan, medger att han medvetet inte betalar för sin resa på bussar och spårvagnar, med undantag för pendeltåg och landsbygdstrafik.
  • Han argumenterar för att kollektivtrafiken borde vara skattefinansierad eller att alla passagerare måste visa upp en biljett för föraren vid påstigning.
  • Mattias Näsström från Östgötatrafiken kritiserar Stefans agerande som osolidariskt och betonar att biljettintäkterna bidrar till att förbättra tjänsterna.

Tidigare under veckan publicerade Norrköpings Tidningar ett reportage om biljettkontrollanterna på Östgötatrafiken. Under en eftermiddag följdes kontrollarbetet och ett tiotal resenärer åkte dit med ogiltig biljett.

Straffet blir en inbetalningsavi för en tilläggsavgift. Inom tio dagar ska personerna ha betalat in 1 500 kronor.

Reportaget väckte många olika känslor. En av alla som reagerade var Stefan. Han hörde efter publiceringen av sig och meddelade att han sedan flera år tillbaka är en fuskåkare.

Stefan, som egentligen heter något annat, är en Norrköpingsbo i 60-årsåldern som alltså medvetet vägrar att betala för sig när han sätter sig på en buss eller spårvagn.

Hur ofta åker du med Östgötatrafiken?

– I stort sett dagligen, dels till och från arbetet och dels när jag ska iväg på annat.

Och du vägrar betala varje gång?

– När jag åker pendeln eller landsortstrafik betalar jag, för där är det hårdare kontroller. Men i tätortstrafiken i Norrköping väljer jag nästan alltid att aktivera min biljett först om jag ser att det blir biljettkontroll.

undefined
Resenären Stefan har åkt dit utan biljett, men han menar att det ändå blir billgare att betala tilläggsavgifter än att köpa en gilitg biljett.

När slutade du att betala för dina biljetter?

– För tre år sedan.

Har det hänt att du blivit tagen med ogiltig biljett?

– Det händer, men det gör mig inget. Räknar man ut vad tilläggsavgiften kostar i relation till biljetten så blir det under ett år billigare att inte blippa. Dessutom brukar biljettkontrollanterna nöja sig med att säga "gör aldrig om det där". Min uppfattning är att biljettkontrollanterna har blivit snällare med åren.

Varför vill inte du betala för din biljett på Östgötatrafiken?

– Av två skäl; när jag betalade mina biljetter störde jag mig på alla som inte betalade. Det här ser jag dagligen, främst när gymnasieeleverna åker hem efter skolan. I ett stort gäng på typ 30 personer är det kanske bara är en eller två som blippar, alla andra går bara förbi.

– Dessutom tycker jag att biljetterna är för dyra, om det var fem kronor för de små och tio för de stora skulle det inte vara något problem. Men det är inte billigt att åka kollektivtrafik.

Så inställningen är typ "varför ska jag betala om ingen annan gör det?"

– Jag tycker att de får hitta en lösning som gör att alla betalar. Att alla får gå på där fram och visa upp sin biljett för chauffören. Visst, resan tar kanske några minuter längre, men då blir det ett mer rättvist system.

Vem ska då betala för den kollektivtrafik som du nyttjar varje dag?

– Jag tycker att hela biljetten ska vara skattefinansierad. Jag jämför kollektivtrafiken med andra statliga och kommunala verksamheter, som hemtjänsten och sjukvården. Räcker inte pengarna till så får de väl höja skatten. Det andra alternativet är som sagt att de kollar alla som går på bussen, så att ingen kommer undan utan biljett.

undefined
"Östgötatrafikens ena del består av skattemedel, den andra delen är våra intäkter. Den här resenären tycker alltså att det är okej att andra resenärer betalar hans resa. Det anser jag är osolidariskt och djupt beklagligt", säger Mattias Näsström, bitrände trafikchef på Östgötatrafiken.

När du går in och handlar i en butik – betalar du för dig då?

– Jag förstår hur du resonerar, men jag tycker att det är lite skillnad. Butiken har köpt in mjölk så att jag kan handla den. Det har jag inga problem med. Jag betalar för mig när jag går och handlar, jag är ingen snattare, säger Stefan.

Mattias Näsström, biträdande trafikchef för Östgötatrafiken, konstatera att Stefans resonemang är ett problematiskt sätt att lösa det gemensamma ansvar som kollektivtrafiken innebär.

– Östgötatrafikens ena del består av skattemedel, den andra delen är våra biljettintäkter. Den här resenären tycker alltså att det är okej att andra resenärer betalar hans resa. Det anser jag är osolidariskt och djupt beklagligt, säger Mattias Näsström. 

Östgötatrafiken lyfter också fram att ju större biljettintäkter man har, desto bättre linjetrafik kan man erbjuda östgötarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!