Snart är storbygget färdigt – och öppnar upp för Ostlänken

Den nya godsbangården är ett sällsynt byggprojekt i Sverige. Ett steg som tar Norrköping närmare Ostlänken. "Jag har jobbat i 29 år och aldrig byggt en ny bangård tidigare", säger Richard Norman.

Nya godsbangården består som mest av 13 spår.
Lägg till ett spår ut till Holmens fabrik och två spår som löper parallellt för Kardonbanan.

Nya godsbangården består som mest av 13 spår. Lägg till ett spår ut till Holmens fabrik och två spår som löper parallellt för Kardonbanan.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2024-10-16 18:00

Pampushamnen och Kardonbanan var stora infrastruktursatsningar för Norrköping. Nu har nästa steg tagits som förbereder Norrköping inför Ostlänken.

I utkanten av den plats som på järnåldern kallats Ströja ligger i dag den nya godsbangården. Mycket räls, stolpar och kontaktledning har gått åt för att bygga 13 elektrifierade järnvägsspår som kan ta emot 750 meter långa tåg. Motsvarande längd i dag är 630 meter inne i Norrköping.

Arbetsledare Richard Norman jobbar med Liam Lindgren på NRC Group och drar de ny signalledning på bangården.

– Det är mycket att göra på en kort sträcka för oss. Det trivs vi bra med. Oftast är det mer utspritt när vi jobbar, säger Richard Norman.

– Det här sker inte så ofta. Jag har jobbat i 29 år och aldrig byggt en ny bangård tidigare, fortsätter han.

undefined
Richard Norman, till vänster, är arbetsledare för området signal och tillsammans med Liam Lindgren dras de ny signalledningarna för den nya bangården.
undefined
Nya godsbangården består som mest av 13 spår. Lägg till ett spår ut till Holmens fabrik och två spår som löper parallellt för Kardonbanan.

Nu byggs det mot deadline. Preliminärt har Trafikverket slutbesiktning i slutet av november med byggentreprenören. Vecka 42 görs uppkopplingen mot ställverk. Vid tidtabellskiftet andra helgen i december är Trafikverkets godsbangård öppen för tågbolagen.

– Framförallt frigör det här projektet tung godstrafik från Norrköping. Den gamla rangerbangården kommer ligga i vägen för Ostlänken, men lever vidare ett tag till. Men det är en helt annan process som Trafikverket sköter i dialog med kommunen, säger projektledaren Staffan Gustavsson på Trafikverket.

undefined
Projektledare Staffan Gustavsson närmar sig slutet på det stora infrastrukturbygget: Att bygga en helt ny godsbangård, för att öppna upp för Ostlänken inne i Norrköping.
undefined
Bangården är svår att se från marknivå då den ligger inbäddad av vallar norrut och skog på den södra sidan. Från ovan går det att se ett gigantiskt bygge med 8 500 meter räls.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!