Pampushamnen och Kardonbanan var stora infrastruktursatsningar för Norrköping. Nu har nästa steg tagits som förbereder Norrköping inför Ostlänken.
I utkanten av den plats som på järnåldern kallats Ströja ligger i dag den nya godsbangården. Mycket räls, stolpar och kontaktledning har gått åt för att bygga 13 elektrifierade järnvägsspår som kan ta emot 750 meter långa tåg. Motsvarande längd i dag är 630 meter inne i Norrköping.
Arbetsledare Richard Norman jobbar med Liam Lindgren på NRC Group och drar de ny signalledning på bangården.
– Det är mycket att göra på en kort sträcka för oss. Det trivs vi bra med. Oftast är det mer utspritt när vi jobbar, säger Richard Norman.
– Det här sker inte så ofta. Jag har jobbat i 29 år och aldrig byggt en ny bangård tidigare, fortsätter han.
Nu byggs det mot deadline. Preliminärt har Trafikverket slutbesiktning i slutet av november med byggentreprenören. Vecka 42 görs uppkopplingen mot ställverk. Vid tidtabellskiftet andra helgen i december är Trafikverkets godsbangård öppen för tågbolagen.
– Framförallt frigör det här projektet tung godstrafik från Norrköping. Den gamla rangerbangården kommer ligga i vägen för Ostlänken, men lever vidare ett tag till. Men det är en helt annan process som Trafikverket sköter i dialog med kommunen, säger projektledaren Staffan Gustavsson på Trafikverket.