Pampushamnen är Norrköpings djuphamn. Här ska riktigt stora båtar lägga till och här kommer man att kunna ta emot ännu större volymer gods i framtiden. I samband med att hamnens verksamhet flyttar ut från Inre hamnen, för att ge plats åt bostäder, bygger man om Pampushamnen och gör den större.
Det är ett jätteprojekt att bygga om hamnen. Kajen förlängs med 220 meter för att fler båtar ska kunna lasta gods samtidigt. När man förlänger kajen fylls havet upp med fyllnadsmassor. Massorna kommer från berg som man har sprängt bort strax intill byggarbetsplatsen vid kajen på Händelö. På det som tidigare var havsbotten byggs en kajplan på 40 000 kvadratmeter. Samtidigt bildas ytterligare en stor plan yta om 80 000 kvadratmeter, där man tidigare sprängde bort berget.
– Exakt vad som händer med den nya logistikytan är inte beslutat än. Men man kan tänka sig att något företag som vill ha närhet till hamnen kan etablera sig här, säger Henrik Åkerström, vd på Norrköpings hamn.
Den nya kajen och kajplanen byggs på pålar. De är runt 20 meter långa och sticker upp ur vattnet. Det behövs en stor mängd pålar för att stabilisera konstruktionen. Totalt sett rör det sig om över 500 pålar.
– Man mäter varje påle efter att den har satts på plats. Då har man upptäckt att vissa pålar har rört sig mer än vad som är tillåtet. Toleransnivån är 20 centimeter, berättar Henrik Åkerström.
När upptäckten gjordes i slutet av maj stoppades arbetet med att påla helt under ett par dagar. Geotekniska experter kallades in, de arbetar nu med att utreda varför cirka 80 av pålarna rört sig mer än vad de får. När man vet orsaken ska man enas om åtgärder och vilken metod man ska använda framledes. Under tiden utredning pågår fortsätter byggnationen på andra ställen i Pampushamnen. Man fortsätter även att påla, men i långsammare takt och på andra ställen i kajkonstruktionen.
Innan årsskiftet har experterna förhoppningsvis en bättre bild av vad som orsakat rörelserna och vad man kan göra åt dem. Henrik Åkerström uppskattar att byggnationen troligtvis blir försenad med mellan sex–tolv månader. Arbetet med hamnen beräknas vara helt klar år 2025.
Vad får förseningen för konsekvenser?
– Vi får en längre byggtid och vi driver hamn parallellt med bygget längre tid än vad som var tänkt från början. Men vi har full produktion i dag och är inte inne i den ytan där man bygger. Vår hamnverksamhet pågår som vanligt, säger han.
Det är en helt annan sak att bygga under respektive ovanför vattenytan. Det är lättare att se och mäta när man bygger på land, att bygga under vattenytan är geotekniskt avancerat.
Har ni några teorier om vad som orsakar problemen?
– Nej, experterna jobbar nu med att klargöra det. Det vore oklokt att spekulera om orsak och hur det ska åtgärdas, säger Henrik Åkerström.
Han avstår även från att spekulera om ekonomiska konsekvenser.
– Vi är alla lika intresserade av att få veta vilken påverkan det här kommer att få, men i nuläget är det oklokt att spekulera eftersom vi inte vet. Vi måst arbeta systematiskt och i rätt ordning. Först utreder vi, sedan enas vi om åtgärder och efter det följer om det här kommer att få några ekonomiska konsekvenser.
Den beräknade kostnaden för hamnutvecklingsprojektet är 1,2 miljarder kronor. Det är Norrköpings kommun som äger hamnen, och projektet leds genom det helägda bolaget Norrköpings Hamn AB.