Sköterska avstängd efter larm om dålig vård

Praktikant reagerade på felmedicinering och skällsord från sköterskan.

Norrköping2013-11-19 07:21

Det var i onsdags i förra veckan som en studerande vid en vård- och omsorgsutbildning, med praktik vid hemtjänsten, lämnade in sina klagomål till kommunen.
 
– En anställd påstås stå bakom ett flertal incidenter mot olika personer, säger vård- och omsorgsdirektör Magnus Johansson vid Norrköpings kommun.
 
Praktikanten har berättat att sköterskan använt skällsord mot vårdtagare och att samma sköterska har gjort upprepade missar i medicineringen.
 
– Den typen av brister är inte förenlig med vår verksamhet, säger Magnus Johansson.
 
Nu har kommunen beslutat att inleda Lex Sarah-utredning av bristerna som de skriver är "av allvarlig karaktär". I ett meddelande till pressen beskrev vård- och omsorgskontoret att man genast, efter anmälan, valde att stänga av den anställda från sitt jobb.
 
– Sköterskan är avstängd med lön. För att vi tillsammans med brukare och anhöriga i lugn och ro ska förstå vad som egentligen har hänt, säger Eva Abrahamsson som är chef för det område i hemtjänsten där bristerna anmälts.
 
Sköterskan kommer åtminstone vara avstängd tills händelsen har blivit utredd. Men det är ännu inte klarlagt att det finns fog för anmälan.
 
Personaldirektören Per-Olov Strandberg berättar att en anställd kan vara avstängd i högst 30 kalenderdagar.
 
– Vill man att en person ska vara fortsatt avstängd får man i så fall förnya beslutet för ännu en sådan period, säger han.
 
Men så länge tror inte Eva Abrahamsson att det kommer ta att utreda händelsen.
 
– Utredningen har just startat och kommer att ta runt 14 dagar skulle jag tro, säger hon.
 
Att kommunen genast stänger av en misstänkt person och skickar meddelande till pressen om de påstådda bristerna skiljer sig från hur man hanterade den uppmärksammade vårdskandalen som rullades upp för drygt två år sedan.

Då anklagades två vårdare för att ha använt våld och grovt språkbruk mot vårdtagare. Kommunen avskedade slutligen vårdarna men efter händelsen riktades skarp kritik mot hur kommunen agerat inledningsvis.
 
– Vi ska aldrig fundera över om vi ska göra en utredning utan göra den direkt. Det gör vi för allas skull, säger Eva Abrahamsson.
 
Hur känner personalen?
 
– Det är inte roligt för någon och det blir alltid oroligt men vi gör det för allas skull och är tacksamma för att personal och praktikanter framför sin kritik utan att vi försöker mörka. Vi har ju ett svårt och komplicerat arbete.
 
Nästa steg blir att samla fakta och se om det ligger något bakom de påstådda händelserna.
 
– Det är naturligtvis jättetråkigt ifall det här har förekommit. Samtidigt tycker jag som chef att det är bra att systemet med lex Sarah-anmälningar fungerar. På det måste vi se positivt, säger Eva Abrahamsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om