â Det Ă€r ett riskprojekt och vi har till och med ett beslut pĂ„ att vi ska dra oss ur, men Ă€ndĂ„ fortsĂ€tter Norrköpings pastorat att vara delaktigt i det hĂ€r under förespeglingen att vi ska försöka rĂ€dda sĂ„ mycket pengar som möjligt, sĂ€ger Mona Olsson, och tillĂ€gger att hon har reserverat sig mot fortsatt medverkan i projektet.
Hon tycker att Linköpings stift har gjort det enda rÀtta som har skrivit ner aktievÀrdet och sina fodringar till noll i mikrofinansbolagen.
â Det hĂ€r Ă€r ju vĂ€ldigt invecklat ocksĂ„. De olika bolagen finns under en hatt och det Ă€r jĂ€ttesvĂ„rt, inte alls transparent, att följa hur vĂ„rt Ă„tagande ser ut idag.
LĂS MER: Kyrkan satsade 45,8 milj â inte en krona tillbaka
LĂS MER: "Det Ă€r uppenbart att Jamii Bora blev fel"
Genom mikrofinansiering ville pastoratet hjÀlpa ett femtiotal tiggarkvinnor att bli sjÀlvförsörjande. Mikrofinansieringsprojektet vÀxte till en vÀlgörenhetsstiftelse som har börjat bygga staden Kaputiei. Men flera mikrofinanbolag, som pastoratet Àr aktieÀgare i, Àr inblandade och stiftelsen har omvandlats till en bank.
Mona Olsson berÀttar att ett stÄende inslag pÄ kyrkorÄdets möten Àr att tvÄ mÀn, Bo Wetterhall och Göran Wellander, kommer och rapporterar om projektet.
â De Ă€r övertygade och kommer inte framföra nĂ„gon kritik, verkligen inte. Kritiken stĂ„r jag sjĂ€lv för.
Hon Àr dels kritisk till att det inte hÀnder nÄgot, dels att upplÀgget med de mÄnga bolagen Àr sÄ invecklat.
â De pratar hela tiden om hur trovĂ€rdiga de som sitter i ledningen Ă€r och vilka fina titlar de har. Jag fĂ„r utslag.
Mona Olsson tycker hela upplÀgget Àr gammaldags.
â Det Ă€r möjligt att det fungerade i början. MikrolĂ„n och mikrofinanser var pĂ„ modet i början av 2000-talet och det var lovvĂ€rt, men idag Ă€r den tiden passerad. Jag vill hissa en stor röd varningsflagga för det hĂ€r.
Pether Nordin, stiftsdirektor vid Linköpings stift, anser att man kan se stiftets satsningar som en gÄva.
â Jag Ă€r rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att det blivit hus som folk bor i och en skola som barn gĂ„r till. SĂ„ lĂ„ngt har man gjort det man skulle göra. Det har blivit bra saker i Kenya. Men tanken var ju att man skulle göra en finansiell placering â att köpa aktier för att sedan sĂ€lja dem och göra en vinst. Den delen Ă€r sannolikt misslyckad i och med att vi vĂ€rderar aktierna till cirka 20 procent av anskaffningsvĂ€rdet idag, sĂ€ger han.
Totalt sett har stiftet investerat 18 miljoner kronor pÄ aktier och lÄn i Jamii BorasfÀren nÀr prÀstlönetillgÄngarnas satsningar rÀknas in.
â Vi förvaltar en vĂ€ldans massa mark i kyrkan â prĂ€stlönetillgĂ„ngarna, som det kallas. FrĂ„n den sidan har man gĂ„tt in med 15 miljoner kronor, omkring 13 miljoner kronor i aktier och tvĂ„ miljoner i lĂ„nereverser, sĂ€ger Pether Nordin.
Förutom prÀstlönetillgÄngarna har stiftet gÄtt in med totalt tre miljoner kronor, varav 2,5 miljoner kronor i lÄn och 0,5 miljon kronor i aktier. Allt det Àr nedskrivet till noll kronor.
â Det Ă€r upp till varje pastorat att bedöma hur man vill göra sina ekonomiska placeringar, sĂ€ger Pether Nordin.
Han var inte med nÀr stiftet började investera i Jamii BorasfÀren, som bestÄr av nio sÄ kallade mikrofinansbolag. (se faktaruta)
Bo Wetterhall svarar att det inte bara Àr han och Göran Wellander, utan Àven à sa af Ekenstam, ekonomichef i Svenska kyrkan i Norrköping, som brukar komma och rapportera om Jamii BorasfÀren pÄ kyrkorÄdets möten.
â Jag förstĂ„r inte riktigt vad Mona Olsson menar nĂ€r hon sĂ€ger att vi ska dra oss ur direkt. Om vi drar oss ur innebĂ€r det att vi inte kan styra vad som hĂ€nder med staden Kaputiei och inte fĂ„ tillbaka nĂ„gra pengar, sĂ€ger han.
Han tror att hennes instÀllning beror pÄ att hon inte varit med i kyrkorÄdet sÄ lÀnge.