Skarp JO-kritik mot polisen

Justitieombudsmannen riktar skarp kritik mot polisen i Östergötland för brister i utlämnandet av offentligt handling, och okunskap i tryckfrihetsförordningen.

Foto: Joakim Blomqvist

Norrköping2017-02-20 22:15

Två veckor tog det för Polismyndigheten i Östergötland att lämna ut en polisanmälan. Detta trots att personen som begärt ut handlingen hörde av sig till myndigheten vid ett flertal tillfällen för att påskynda ärendet. Ärendet bollades runt och skickades sedan med internposten till en hög chef, istället för med mejl. Detta för att tjänstemännen själv inte hade tillräckliga kunskaper i offentlighetsprincipen.

Vid flera tillfällen ska tjänstemän också ha frågat vad handlingen skulle användas till. En tjänsteman ska också ha bett den sökande att skicka in sin begäran skriftligt.

Justitieombudsmannen (JO) riktar nu skarp kritik mot myndigheten för den bristfälliga handläggningen. Bland annat för att tjänstemannen som tog emot begäran först skickade den med internpost till registrator i Linköping, och därefter till sin chef. JO skriver: "En enkel begäran om handlingsutlämnande bör besvaras samma dag".

JO anser inte heller att frågor om vad handlingen skulle användas till skulle ha ställts. Detta eftersom handlingen så småningom lämnades ut utan att sekretessprövas.

Polisen hade inte heller rätt att begära in en skriftlig förfrågan eftersom det inte finns något sådant formkrav.

JO skriver att de anser att det finns "en betydande okunskap inom den aktuella polisgruppen när det gäller offentlighetsprincipen", och förutsätter att polisen genomför utbildningsinsatser.

Camilla Thorström är gruppchef för bedrägeri vid Polismyndigheten i Östergötland.

– Personalen har inte fått tillräcklig utbildning. I det här fallet har man nog trott att man gjort rätt när man prioriterat diarieföring. Man har helt enkelt feltolkat och inte förstått skyndsamhetskravet.

– Men det är jätteviktigt att vi sköter det här, säger hon.

Enligt Camilla Thorström har utbildning av personalen påbörjats.

– Jag har informerat om vad som gäller, och i april startar en omfattande utbildning som går igenom de här frågorna. Till dess kommer jag ta hand om utlämningsärenden, säger hon.

Camilla Thorström tror att den bristfälliga handläggningen till viss del går att skylla på redan ansträngd personal.

– Det hade varit önskvärt med en registrator som skötte det här, men nu är det utlagt på tjänstemännen, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!