JÀrnvÀgssatsning leder till fÀrre tÄg och bangÄrdsspÄr

MĂ„nga sĂ€tter likhetstecken mellan Kardonbanesatsningen och fĂ€rre lastbilstransporter. Men utvecklingen Ă€r annorlunda. "Jag tror att folk har tagit mycket för givet”, sĂ€ger Mari Green, chef pĂ„ Green Cargo.

Radioloksoperatörerna Freddie TÀrning och Tommy SparrnÀs gÄr igenom vagnordningen till kunden BE Group.

Radioloksoperatörerna Freddie TÀrning och Tommy SparrnÀs gÄr igenom vagnordningen till kunden BE Group.

Foto: Ulf StrÄhle

Norrköping2021-11-22 14:48
undefined
Radioloksoperatörerna Freddie TÀrning och Tommy SparrnÀs gÄr igenom vagnordningen till kunden BE Group.

I februari 2022 stĂ€ngs det kommunala industrispĂ„ret södra hamnspĂ„ret. Det Ă€r tvĂ„ Ă„r tidigare Ă€n Trafikverket planerat att koppla bort spĂ„ret. Orsaken Ă€r exploateringen av Inre hamnen. 

Radioloksoperatörerna Freddie TÀrning och Tommy SparrnÀs pÄ Green Cargo har förstÄelse för processen, men anser att det Àr illa med tanke pÄ miljön och spÄrets kondition.

– Idag har vi 14 vagnar och 700 ton med bara stĂ„l pĂ„ bangĂ„rden som ska till BE Group. En jĂ€rnvĂ€gsvagn tar 80–90 ton. Det blir mĂ„nga lastbilar. IndustrispĂ„ret hĂ€r har underhĂ„llits vĂ€l. Det Ă€r ett av de bĂ€ttre i Sverige med betongslipers, sĂ€ger Tommy SparrnĂ€s, som har spĂ„rerfarenhet frĂ„n andra stĂ€der. 

– Jag jobbade en period i VĂ€sterĂ„s. Det var knappt att rĂ€lsen hĂ€ngde ihop dĂ€r, sĂ€ger han.

undefined
Tommy SparrnÀs.

De lĂ„nga, tunga stĂ„lbalkarna frĂ„n Europa kommer via elektrifierat tĂ„g. Den sista biten till Lindö körs de med radiostyrt diesellok. VĂ€xlingsturen ut till Lindö och Öhmanskajen tar, med hĂ€mtning och lĂ€mning, dryga tre timmar. DĂ„ har ocksĂ„ "kaksmulsvagnarna" med brödrester frĂ„n Filipstad, som ska bli etanol hos LantmĂ€nnen, Agroetanol, hĂ€mtats för att levereras till HĂ€ndelö.

undefined
Freddie TĂ€rning.

I december 2023 ska en ny godsbangĂ„rd stĂ„ klar pĂ„ Malmölandet söder om Rustas lagerbyggnader. Upphandlingen Ă€r i slutfasen och projektering startar under 2022. 

I processen förlorar det statliga logistikföretaget Green Cargo inte bara kunder nÀr industrispÄret stÀngs. Det blir allt fÀrre spÄr för godstrafiken att Äka pÄ i framtiden.

– Det kommer att bli en begrĂ€nsad kapacitet. NĂ€r jag har sett upphandlingen av den nya bangĂ„rden handlar det om ett tiotal spĂ„r. Idag har vi sĂ€kert det dubbla, i och för sig gamla spĂ„r och en hel del Ă€r avstĂ€ngda. Men det antal spĂ„r vi anvĂ€nder, Ă€r betydligt mycket mer Ă€n den bangĂ„rd som planeras pĂ„ Malmölandet, sĂ€ger Mari Green.

Hon anser att allmÀnhet och politiker har en förvrÀngd framtidsbild med mer rÀlsbunden godstrafik och fÀrre lastbilar som idag stÄr för koldioxidutslÀpp.

– Folk förvĂ€ntar sig att det nya moderna som ska ersĂ€tta ska rĂ€cka till. Planen Ă€r att det ska bli mer jĂ€rnvĂ€g, men ingen har tĂ€nkt pĂ„ hur mycket mindre jĂ€rnvĂ€g det gĂ„r att köra pĂ„ det som planerats att ersĂ€tta bangĂ„rden, sĂ€ger Mari Green.

undefined
Mari Greens medarbetare pĂ„ Green Cargo kommer att fĂ„ en mindre bangĂ„rd och fĂ€rre spĂ„r att jobba pĂ„ i framtiden nĂ€r bangĂ„rden flyttar till Malmölandet utanför Åby.

Fredrik Brokvist, enhetschef inom planering pÄ Trafikverket, berÀttar att hela godsmarknaden genomgÄr en omstÀllning. Det blir allt fÀrre tÀckta "brunvagnar". IstÀllet gÄr godsmarknaden mot systemtÄg, större enheter som körs regelbundet frÄn punkt a till b.

– Norrköping Ă€r kanske ett undantag dĂ€r det fortfarande finns vagnslaster kvar dĂ€r man hanterar mindre volymer. DĂ€rför behöver vi ha godsbangĂ„rdsfunktionen kvar. Det Ă€r alldeles uppenbart, sĂ€ger Fredrik Brokvist.

Han bekrÀftar att den nya bangÄrden kommer att ha fÀrre spÄrmeter.

 â€“ DĂ€remot kommer den ha lĂ€ngre spĂ„r som gör att det gĂ„r att bygga lĂ€ngre tĂ„g. Nya bangĂ„rden Ă€r signalreglerade vilket innebĂ€r en mycket större flexibilitet i hur vi anvĂ€nder den. Den kan hantera olika godsflöden med stora variationer. Vi anser att bangĂ„rden Ă€r mer Ă€ndamĂ„lsenlig för dagens behov.

undefined
Kommunikation i lurar och ett radiostyrt lok. De bÄda radioloksoperatörerna kan varandra bra och Àr samspelta tillsammans dÄ de oftast jobbar pÄ var sin Ànde av tÄgen.

Nya bangĂ„rden pĂ„ Malmölandet kommer att sakna lĂ„ngtidsuppstĂ€llning och lastplatsfunktioner. Funktioner som var naturliga i infrastrukturen dĂ„ Statens JĂ€rnvĂ€gar var helhetsĂ€gare för jĂ€rnvĂ€gsnĂ€tet. 

Idag Àr Trafikverket enbart infrastrukturÀgare och tar betalt för spÄrutnyttjandet, men Àr inte inblandat kommersiellt. Det gör att företagen sjÀlva ska bygga lastkajer, stickspÄr och anslutningar till spÄrnÀtet.

Utvecklingen Àr tydlig. Ingen av de stora logistiketableringarna i Norrköping pÄ senare Är har valt att spÄransluta sig. Trots nÀrheten till Södra stambanan och Kardonbanan.

– Det skulle kĂ€nnas önskvĂ€rt. Lite anmĂ€rkningsvĂ€rt Ă€r det, sĂ€ger Fredrik Brokvist spontant.

– Jag vet inte var ifrĂ„n logistiklagren tar in sina varor. Vad jag har förstĂ„tt har de tagit affĂ€rsmĂ€ssiga beslut. Men nĂ€r möjligheten finns, kan jag tycka att det skulle vara ett sĂ€tt att pressa Ă„keribranschen. Visa att de har alternativ.

De företag som vill ha tÄgtrafik mÄste idealistiskt driva linjen och betala för det?

– Jag tror att det finns transportörer som gĂ€rna sĂ€ljer hela paketet och löser den biten, bĂ„de lastning och lossning samt tar den sista biten pĂ„ gummihjul om det skulle krĂ€vas. Men det mĂ„ste finnas en konkurrenskraftig prislapp, annars blir det enbart gummihjul, sĂ€ger Fredrik Brokvist.

Kardonbanan

Utdrag frÄn Trafikverkets information om Kardonbanan:

"Kardonbanan Ă€r en ny, sju kilometer lĂ„ng, godsjĂ€rnvĂ€g som ansluter till Södra stambanan vid Åby, norr om Norrköping, till Norrköpings hamn. Syftet med att bygga Kardonbanan Ă€r att effektivisera hanteringen av gods och öka andelen gods som fraktas pĂ„ jĂ€rnvĂ€g". 

"Kardonbanan ersÀtter dagens funktion genom en ny elektrifierad anslutning. I anslutning till Kardonbanan planeras Àven en ny godsbangÄrd".

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!