Det har varit ett hysteriskt tid under pandemin för byggvaruhusen då många lagt pengar på hem och renoveringar. Den stora utmaningen för byggvaruhusen har varit att kunna leverera till kunder.
Som alltid när efterfrågan är större än tillgång, har priserna till kunden skjutit i höjden.
– Det här reagerar kunderna på. Vi får mycket respons från våra kunder. Det är inte bara virket som priserna stiger på utan det är på många produkter som priserna har ökat, säger Peter Sjöström som är inköpschef på Beijer byggvaruhus i Sverige.
Finns det en risk att marknaden mattas av, att folk väljer att skjuta på sina byggplaner?
– Kanske mer för den dåliga tillgängligheten än för priset. Jag tror att människor reagerar när de har ett planerat byggprojekt och de vill ha det färdigt till midsommar eller skolavslutningen. Då känner man "fanken, jag kanske inte får tag på de här grejerna". Då står kunderna med ett ofärdigt bygge över semestern. Det är inte bra, säger Peter Sjöström.
Samtidigt som efterfrågan ökat har virkespriserna stigit i nivå med en kryptovaluta i USA. På den amerikanska virkesbörsen. Inköpspriset passerade inte bara den magiska 1000-dollar gränsen, utan var uppe som högst i 1800 dollar innan den vände.
– Det är sågverken som är de stora vinnarna på detta. Nu låter det som att jag skulle vara sur för det, så är det inte. Tittar man på sågverksindustrin så ligger de i mitten på en näringskedja. Sett över en konjunkturcykel så skär inte sågverk guld med täljkniv, säger Peter Sjöström.
Prissvängningarna gör det problematiskt längre ned i kedjan. Byggvaruhus som Beijer har små byggföretag och entreprenörer som i sin tur bygger åt privatpersoner.
Ofta med skrivna offerter.
– Vi har kontrakterade kunder som har sina slutkunder. En firma som Byggmax kan höja priserna från en dag till en annan. Där ligger vi sämre till i den här frågan och måste hålla en dialog. Annars påverkas hela kedjan.
Vinsterna ligger mer i omsättning än marginaler.
– Vi har lyckats hålla våra marginaler hyfsat väl. Uppsidan för handeln är att det blir en marginal på en större summa pengar, tack vare prisökningarna. Det är positivt för handelsledet, men jag tror inte att bygghandeln har ökat sina vinstmarginaler, säger Peter Sjöström.